lördag, augusti 11, 2001

Thailand 2001 - Dag 2

Bangkok lördag den 11 augusti

Jetlag. Något så fruktansvärt. Konstigt. Jag har aldrig haft ont utav det förut men nu. Herregud. Fruktansvärt trött och skakig är man. Men det är klart. Det är värre när man åker åt detta hållet på jorden, alltså när det adderas timmar. Det innebär ju att man i princip får vara uppe ett extra dygn. Nåja, det går väl över.

Vi stannade på hotellet i princip hela dagen. När vi så småningom kom ut var det som att gå rätt in i en ugn. En mycket avgasförorenad sådan. Trots att klockan var närmare sju kan temperaturen inte ha understigit 30 grader. Theresia trivdes som fisken i vattnet medan det rann floder om mig.

Bangkok är en kontrasternas stad. Nytt blandas med gammalt och ibland får man intrycket av att Thailändarna inte vet vilket ben de skall stå på. Jag fick också intrycket att hela Bangkok består av marknadsstånd. Det säljs allt mellan himmel och jord överallt, och då menar jag överallt. Det finns knappt plats att gå på emellanåt. Jag köpte en del saker och prutade, faktiskt omedvetet. Tittade på en klänning till Jackie vars utgångspris var 750 Bath (ca175 kr). Jag sa att vi går och kommer tillbaka. Inom loppet av några få sekunder sjönk priset. Först till 500 för att sedan hamna på 250. Jag köpte.


Vi bor som jag tidigare har skrivit på hotell Montien, ja, i vart fall en dag, och det hotellet ligger bra ett stenkast från PatPong som är en gata där sexklubbarna ligger samlade vägg i vägg. Det vimlar av inkastare och dessa besvärades inte det minsta av det faktum att Theresia var med. Tvärt om menade de att hon skulle följa med och ”sitta ner”. De hade dessutom nästan på samtliga ställen placerat scenen på ett sådant sätt att man från gatan kunde se vad som försiggick på scenen.

Jag hädade, vi hädade. När man åker till Thailand skall man väl för sjutton gubbar inte gå och sätta sig på Mc Donalds det första man gör, vilket var precis vad vi gjorde och satte i oss hamburgare till ungefär hälften av kostnaden i Sverige. En meny för ca 20 kronor.

I övrigt då? Som sagt, trööööttttt!!!! Imorgon skall vi leta billigt boende och göra några ”måsten”. Alltså turista och titta på saker.

Inga kommentarer: