tisdag, augusti 21, 2001

Thailand 2001 - Dag 12

Ubon Ratchathani tisdag den 21 augusti

Tyvärr, det blev inget med att åka iväg till mostern. Pook fick inte ledigt från jobbet och kom sent för att möta oss, och då var det för sent att åka iväg. Men imorgon blir det av. Kl. 09.00 blir vi hämtade här på hotellet. Han lägger då ner arbetet för vår skull för att köra oss de tio milen.


Känns lite som en dag till spillo. Men allt kan ju inte gå som på räls. Pook har i alla fall översatt brevet som Theresia skrev igår och detta skall iväg imorgon. Pappan har det på fredag. Det blir alltså lite tajt med tiden om vi skall hinna att träffa honom såvida inte han kommer ner antingen till Bangkok eller Phuket och då blir det dyrt för oss eftersom vi nu utlovat att stå för kostnaden. Egentligen skulle man väl bara åka upp till honom men det har sina sidor att komma inlallande i någons liv och säga ”tjenare, här är jag din dotter, du vet, den där ungen som du inte ville/kunde ha, men annars, hur är läget?” Men första kontakten är alltså i alla fall näst intill etablerad. Vi har adressen och vi skall åka upp och träffa mostern imorgon. Kanske vet hon var modern finns. Om inte annat borde fadern veta det.
Vi har lämnat tillbaka motorcykeln idag. Istället fick vi låna en (inte hyra) av bröderna. Vi har också tagit kort på Theresia och tagit kopior på hennes kort av sonen Kenny för att kunna skicka med. För övrigt begick jag ett klassiskt misstag som jag irriterar mig över, nämligen att inte fråga efter priset innan man beställer. Vi fick betala 400 Bath (100 svenska kronor) för 10 kort vilket utgör en kvarts månadslön för en genomsnittsthailändare. De tjänar ungefär 2000/månaden, alltså ett okvalificerat arbete.

I övrigt så satt vi med våra vänner och käkade anka som utlovat och drack ännu mera inhemsk rum och öl. Jag måste berätta hur man dricker i detta land.

Att öl dricks med is har jag ju nämnt tidigare. Spriten blandas uteslutande med massor av is en tiondel sprit och resten sodavatten, alltså vanligt bubbelvatten utan smak. Det är också kul att se hur berusade de blir. Det krävs inte mycket för att de skall bli rejält runda under fötterna. Vi har ju kanske träffat ett tiotal här och festat med och jag kan säga att jag hade önskat att vara så lättpåverkad, det hade varit billigt. Men de är alltså rejält påverkade efter 2 öl.

En annan kul sak. Jag har märkt att de försöker att bjuda oss på de mest traditionella, i våra ögon sett , äckliga saker. Ta detta med de genomskinliga äggen med illgrön äggula (ruttna ägg) eller de hoppande insekterna t ex. Vi har en annan sak som är rätt kul som motdrag, nämligen det svenska snuset. Vissa av dem spottar ut prillan direkt, andra håller minen, blir gröna i ansiktet och vacklar ut sedan den nästan bränt hål i läppen på den. Jag skrattade gott idag åt en gubbe. Han skulle minsann ha den inne lika länge som vi. Den rann och han gjorde allt för att håla den på plats under läppen och ju mer han tryckte på den med fingrarna desto mer rann det om den varvid han fick svälja safterna.

Det är mycket snälla människor det där hursomhelst. Tänk bara, hade du lånat ut din motorcykel till ett par vilt främmande turister?

Inga kommentarer: