torsdag, februari 12, 2009

Pengar och moral

GOOGLE AUTOMATIC TRANSLATION TO ENGLISH

Jag fick häromdagen frågan vad jag skulle göra om jag fick
2 000 000 kronor i näven som jag skulle överlämna till någon annan. Hade jag tagit tillfället i akt och stoppa pengarna i egen ficka och sticka?

Det mesta jag någonsin har hanterat cash är 200 000 kr eller rättare sagt 1 000 000 Bath vilket f ö var en förvånansvärt liten hög pengar. Ett tusen packade 1000-sedlar är inte högre än ca 1 dm. Jag tror att gemene man i allmänhet tänker sig att det skall vara så mycket pengar. Det är det inte. Jag lät hursomhelst min dåvarande flickvän och nuvarande fru hantera pengarna medan jag av någon anledning pysslade med annat. Hon försvann inte med pengarna vilket hon enkelt hade kunnat göra utan att lämna ett spår!



För ca tjugo år sedan hittade min dotters mor en plastkasse med några folköl i. Den tog hon med sig hem. Längst där nere låg en plånbok. Inga id-handlingar ingenting som avslöjade ägaren, men när vi började räkna pengarna ramlade vi båda baklänges. Plånboken innehöll närmare 20 000 kr. Vi gjorde inga större efterforskningar, sa inget till någon utan åkte iväg på semester till den grekiska övärlden

I filmen ovan letade mannen aktivt upp ägaren av pengarna som han med lätthet kunde behålla själv och förgylla sin tillvaro med.

Det är uppenbart att vi har olika värderingar, behov och moraluppfattning. För killen i filmen var pengarna en börda och en lättnad att bli av med dem.

Vad hade du gjort i dessa olika situationer?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hade jag hittat 20.000, hade jag lämnat in pengarna på närmaste polisstation.

Hade jag hittat 200.000 kr hade jag lämnat in pengarna på en polisstation längre bort, med krav på 10% i hittelön.

Hade jag hittat 2.000.000 kr hade jag försökt hitta en pålitlig polisstation på Hawaii eller i Norra Mexico.

Hade jag fått 200.000 kr av en kollega, som jag skulle sätta in på hans bankkonto, så hade jag gjort så!

Anonym sa...

Apropå Din tidigare kommentar att det får hända något drastiskt!

Jag skall nu berätta en av hemligheterna bakom hur du tjänar mer pengar på din blogg! Hemligheten är att du skall vara aktiv med textannonser och länka direkt från dina inlägg, genom att exempelvis rekommendera en produkt du gillar.

Bannerannonser fungerar, men dina läsare tröttnar snabbt på dem om du inte byter ut dem ofta! Du kommer märka att du tjänar mer pengar på textlänkar med tiden om du bara är lite mer aktiv!

VILL DU VETA HUR MAN KOMMER FÖRST PÅ ALLA SÖKMOTORER? VILL DU VETA HUR DU GÖR CIRKA 100.000 i månaden?

Jag kan berätta för Dig :))

Ha det !

mr. kolumnen sa...

Tyvärr för få besök för annonsintäkter. Jo först på sökmotorer är inte svårt med lite korslänkning. 100 000/mån, hehe, mmm om man har 4-500 000 besökare om dagen

Anonym sa...

Vad menas med korslänkning?

Är det när man länkar upp varandras sidor?

mr. kolumnen sa...

Ja eller tex 1000 automatgenererade sidor som automatiskt läggs upp på friservrar och som länkar till dig. Då blir din sida plötsligt väldigt viktig och populär och hamnar högst upp. Såna trick håller dock inte i längden