onsdag, februari 04, 2009

Dyra instrument

GOOGLE AUTOMATIC TRANSLATION TO ENGLISH



Hör du skillnaden mellan ett dyrt och ett billigt instrument?

Jag har tidigare (innan jag bytte spår mot mera lönande marker) bla arbetat som violinist varför detta inslag från TV-programmet musikministeriet var synnerligen intressant. Jag har länge hävdat att hysterin med ”fina” instrument är totalt out of proportions. Min gode vän Mats gitarristen, låter lika bra på en sunkig gitarr som jag låter bra, eller i vart fall lät innan jag klev av, på en sunkig violin. Det är inte lätt att avgöra vilket instrument som är ett dyrt instrument i en blindtest. I synnerhet verkar musikkritiker ha svårt för det. Ett släkte som jag för övrigt avskyr även om de alltid höjt mig till skyarna. Snacka om att problematisera. Det är sådana förstå-sig-påare som inte själva klarar att spela och nu sitter i musikministeriet och skall tycka till. Usch vad arg jag blir! I synnerhet på den där Linda Lampenius (Slampenius) som gjort karriär på att blåsa upp tuttarna, iklä sig minimala plagg och spela lika töntig rock (på riktigt fräcka midi Zetavioliner) som svärmorsdrömmen Robert Wells. Alla som pysslat med musik vet att dessa två är riktiga sopor.

Usch usch usch!

Jag satte alla rätt på blindtestet, på gitarren därför att enspoliga mickar surrar, sådana man använde förr, pianot var en chansning, dagens samplingar på flyglar och pianon är enastående och man använder syntar i symfoniorkestrar idag, och till slut violinen därför att violinisten helt klart var mera van vid sitt instrument och spelade renare och bekvämare. Allt snack om ”kropp” och allt annat är ren bullshit!

Inga kommentarer: