fredag, februari 13, 2009

Nytillkomna ”helgdagar”

På senare tid har vi fått ett tillskott av dagar att fira tex halloween, nationaldagen och nu de senare åren alla hjärtans dag.

Det är bara att konstatera att de kyrkliga högtiderna firas med måttligt intresse medan de ”nya” mera intensivt även om de inte i sig utgör en helgdag. Och inte undra på det. Kristi himmelfärds dag känns inte lika angelägen som Alla hjärtans dag. Men varför firas inte nationaldagen? Har vi tappat vår identitet? Nej, det tror inte jag. Identiteten ligger snarare i midsommar, kräftskiva, nubbe och kanske är det då man skulle ha firat nationaldagen?

Valentines day är en tilltalande nytillkommen vana även om det får några att känna sig utanför i det så jämlika Sverige.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nytillkommet inlägg!

Det sägs att det är bra att ha rutiner. Man mår helt enkelt bättre, och kan möjligen få bra struktur på sin vardag, om man vet med sig själv att det som står i kalenderna också måste göras.

Min rutin är att varje dag öppna kolumnens blogg, för att se om det finns något nytillkommet inlägg som jag kan kommentera, berömma, förkasta eller bara läsa.

Varför firar vi olika helgdagar?

Min fråga är väldigt generellt formulerad, och är dessutom väldigt svår att besvara med hänvisning till olika individers preferenser.

Därför måste jag utgå från mina egna värderingar, och samtidigt framställa en hypotes som bygger på en långsiktig statlig strukturell styrning av samhällsinvånarna.

Som jag tidigare nämnt, så brukar jag tömma jesus när jag går och pissar, och jag är helt övertygad om att jesus skall tolkas synonymt med kuken. För utan kuken hade vi ju inte kunnat få några barn.

Redan i det gamla romarriket så såldes röster för lite vin och bröd, alltmedan gladiatorerna slogs till förbannelse, vilket var till stor glädje för folket.

Staten Sverige, som hävdar sig tillhöra ett marknadsekonomiskt system, låter oss titta på politisk propaganda genom SVT, tippa och spela lotter på SVENSKA SPEL, handla brännvin och öl på SYSTEMBOLAGET och slutligen medicin på APOTEKET.

Vill samhällsinvånarna träffa gud, så får man göra detta i den marknadseffektiva avreglerade SVENSKA KYRKAN. Där kan medborgarna få utrymme för lite andlig glädje respektive sorg om de så önskar och har råd till kollekten.

Sverige är beroende av exportindustrin. Om inte exportarbetaren får vila, SPELA, SUPA, TITTA PÅ TV, KÖPA MEDICIN och knulla så kan inte den offantliga sektorn bära sig.

Om den lille exportarbetaren inte får ledigt någongång ibland för att indoktrineras av SVT, så kan inte den offantliga sektorn fungera.

Alla vet, att med helgdagar så följer bråk och fylla. Detta skapar arbete i den offantlga sektorn, polis, sociala, kommuner, sjukhus, domstolar, brandkår etc etc ...

Staten måste alltså se till att även den andra sektorn i amhället förses med arbete, det är därför vi har massa olika typer av nytillkomna helgdagar !

Avslutningsvis kan nämnas att alla hjärtans dag faktiskt är en bra dag eftersom rubriceringen på själva dagen är lite mjukare i tonen, än det hårda Kristi Himmelsfärdsdag eller midsommarafton.

Jag anser personligen att vi borde införa JESUS DAGEN och att alla fick vara lediga i en hel vecka, med statligt finansierad sprit och villiga kvinnor som har förkärlek till gruppsex. Jag har en vision om att skulle kunna gå runt nakna den veckan och knulla med varandra överallt, i klädesbutiker på restaurangen eller varför inte på bussen!

Jag anser att alla kvinnor borde försöka visa mer kärlek till GUD och inte bara tänka på sin smycken, läppstift och parfymer!

Nationaldagen kan vi lägga ned, utan vi skall satsa på JESUS DAGEN istället!

Anonym sa...

RÄTTELSE:

Jag anser att alla kvinnor borde försöka visa mer kärlek till GUD och MIN JESUS, [...]

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=nTgeLEWr614

Jag struntar egentligen i dessa helgdagar, utan funderar istället på varför jag inte är en APA?

Jag vill vara en apa, och skall rusa till ICA imorgon och köpa upp alla märkesbananer. Vilka är bäst?

CHICUITITA ELLER DOLE BANANAS ???

Anonym sa...

Vill inte lämna en kom. Du hade rätt. Men det visste jag redan.
Vill säga att jag är ledsen för vad som har hänt dig.Vet inte hur kontakta dig.Så jag skriver här.
Om du vill höra av dig sitter i Italien o har tråkigt elisabeth_engstrom@hotmail.com

Anonym sa...

Jag visste också, men jag vill inte åka till Italien eftersom jag skall vara hemma och tugga banan !!!

Hej på Dig slyna !

mr. kolumnen sa...

Märkliga inlägg, ur led är tiden. Men nu är det alla hjärtans och alla är snälla och det är synd om människan

Anonym sa...

Märkliga inlägg?

Mot bakgrund av de inlägg som jag läst, så har jag samma uppfattning om Dina egna i vissa avseenden.

Det finns ett gammalt ordspråk som säger att "vägen till mannens hjärta går genom magen".

Förr i tiden var det vanligt att slynorna uppvaktade mannen med god mat. Senare forskning har dock visat att detta kan anses vara ett strukturerat tillvägagångssätt för att se till att mannen fick kranskärlsproblem. Konsekvensen blev att kvinnan - som nu var gift - kunde ärva mannens alla tillgångar.

Kom inte till mig Din patetiska lilla skit :) och förklara att "Ur led är tiden", för tiden har i alla tider varit densamma.

Tillvägagångssättet för att uppnå samma resultat har dock förändrats. Numera finns det andra "smarta" metoder.

Jag hävdar att vägen till mannens hjärta går igenom JESUS. JESUS skall spetsa kvinnan, precis likadant som "JESUS" blev spetsad på pålen.

Det är jämlikt, solidariskt och rättvist med hänvisning till rättshistorien överlag.

Nu finns det troligen vissa som kommer att fundera på om det var rättvist att "bränna häxor på bål"?

Det nyssnämnda har aldrig hänt, utan detta är en uppdiktad roman, precis som attjudarna har berövats livet i koncentrationsläger i före detta Tysklan under andra världskriget !

Ha en bra helg. Sug och svälj !

mr. kolumnen sa...

Som alla har förstått finns det på kolumnen människor vars förvirrade tankar kommer till uttryck på kommentarerna. Men här på kolumnen får alla komma till tals utan censur

Anonym sa...

Jag har förstått av Ditt föregående meddelande!

http://kolumnen-sweden.blogspot.com/2009/02/arg.html