fredag, december 17, 1999

Spanien anno 1999 - Dag 3

Fredag kl 10.20 pa hotellet

Idag maste jag satta igang med det jag kom hit for, namligen uppsatsen, alltsa idag blir det inget sittande pa krogen och sorplande ol. Nu borjar allvaret.

Jag far ocksa forsoka att lata bli att tanka pa Theresia (det blir svart) speciellt med tanke pa att hon idag skall traffa den dar "far-jag-bjuda-pa-middag-snubben". Skit samma, men, FAAAAAN!!! Men ar det sa att hon kanner for att ha det sa da far det val vara sa. Ar det sa att hon hoppar i sang med honom, ja da ar det ju hennes val, jag betyder uppenbarligen inget for henne. Jag far val ocksa att ga ut och kanna pa kattmarknaden har ikvall, naturligtvis bara "far-jag-bjuda-pa-en-ol"-a lite.


Kl 13.30 pa kinan ater frukost

Det sags att hungriga vargar jagar bast. Det stammer val i mitt fall. Har suttit och antligen kommit igang med uppsatsen. Det ar en valdans massa material och det kanns nagot oaverskadligt annu: Jag antar att det ger sig ju langre som jag far pula med detta. Jag har gett upp tankarna pa att omedelbart lamna on. Det ar i vanlig ordning att det hela blir vad man gor det till. Man far s a s inte roligare an man gor sig.

Jag har inte direkt soko att fa det roligt utan bara mer eller mindre grubblat aver tillvarons sporsmal och kan nu bara konstatera att hur garna jag an skulle vilja sa kan jag inte paverka situationen dar hemma just nu. Vill hon sa vill hon, vill hon inte ja da kan inte jag gora ett dyft harifran. Tankte i alla fall att jag skulle ringa lite senare. Det skulle kannas bra. Trots allt tror jag att hon ar en arlig tjej och skulle det vara sa att nagot ar pa "g" sa skulle nog hon ha den goda smaken att upplysa mig om saken.

Frukost ar det. Har inte hunnit med att ata. Som sagt har jag bara suttit med mina tva datorer och forsokt att komma igang. Men det skall val bli ordning pa det med kan man anta.
Vad det blir av mig nasta termin ar daremot en oppen fraga. Skulle vilja saga att allt beror pa henne dar hemma. Kanske blir det vidare pa juristlinjen i Gbg, kanske blir det ett uppehall for att studera det har med ledarskap i Stockholm. Dels skulle det ju faktiskt vara bra for min sjalvutveckling, dels skulle jag komma nara henne och kanske skapa en djupare relation. Jag kan inte se nagra nackdelar, ja, forutom ekonomin och boendet. Skulle val vara tvungen att behalla bostaden i Gbg for Teresas skull.

Nu kom maten

Och efter maten kom en riktig spansk viktigpetter med en laptop i ett extraordinart haftigt fodral. Undrar vad han hade tankt sig med den kan man ju undra. Just nu slog han en riktigt nyfiken blick pa den som jag handhar. Det kanns nog valdigt underligt for dessa "herrar" att aven s k "vanliga" medborgare (d v s i jeans och gummidojor, och med d i v saker pa sniskan) av denna varld sliter fram bade laptoppar och mobiltelefoner. Sa ar det i denna varld . Allt handlar inte enbart om status, flashande och pengar. Vissa anvander sig av tekniken for att formedla nagot till andra, andra ser det bara som en statussymbol, som i ovan namnda herres fall. Dar sitter han med guldkedjor och ser sa dar ackligt j-a spansk ut a la jag-vet-allt-kan-allt-och-allt-ar-skit, forutom det jag har att saga. En mentalitet som jag kort sagt avskyr. Den som dessvarre manga polacker drabbas utav. Det gar inte att resonera pa detta vis, att beakta alla asikter ar bland det mest utvecklande och viktiga som finns vill jag mena.

Na, nu ar det dags att sluta att reta sig pa andra och satta igang med det dar arbetet igen. Tankte att jag skulle satta mig pa internetkafeet som finns har i trakten. Det verkar vara ett bra stalle att dra in en massa datorer pa utan att folk bara vander sig om och undrar om man ar helt kord.

Theresia, jag hoppas att du tanker pa mig emellanat. Jag hade velat att allt sett annorlunda ut. Varfor finns inte du har vid min sida? Vi skulle gora denna resa tillsammans.


Kl 22.55 pa hotellet

Sa har jag da sovit en stund efter att ha gjort den basta investeringen hitintills har pa on, namligen att ha gjort mig nabar for andra genom att ha skaffat ett mobilnummer har i Spanien. Man nar mig numera pa 0034-xxxxxx. Det kandes verkligen skont och framforallt det att kunna na andra nar man kanner for det. Det var visserligen dyrt men val vart pengarna, 8.700 pst, men i det ingar 7.000 pst samtalstid. Internationella samtal debiteras med ca 180 pst/minut och jag har redan pratat upp 5.000 pst, alltsa drygt en halvtimma. Sa ar det. Jag tror att jag saknar de dar hemma. Speciellt en manniska som ju star omnamnd har till forbannelse. Denna manniska pratade jag med nu idag. Gud vad gott det kandes. De hade stormvarning dar hemma och kallt och javligt. Hon skulle inte ut/hem till den dar snubben heller. Det kanske var sa att hon tidigare (alltsa medan vi inte pratade) har varit tillsammans med honom. Vad vet jag, vad bryr jag mig, jo bryr mig gor jag, snarare, vad spelar det for roll just nu. Det var sa gott (!) att fa ha pratat med henne. Jag ar sa kar sa det liknar ingenting. Hoppas att hon hor av sig ocksa. Pratade aven med min bror som skall kolla upp mina tentaresultat och sedan hora av sig till mig.

Det ar fredag idag och egentligen skall man val ut idag. Jag vet inte vad som har tagit at mig. Jag kanner inte for det. Jag avskyr tanken pa att halla pa och bjuda ut mig, halla pa och kopa drinkar, smila upp sig, vara sa dar ackligt trevlig, allt i ett enda syfte, knulla. Jag vet inte, det kanns inte ratt.


Kl 02.15 tillbaka pa hotellet

Jag var tvungen att sticka ivag och ata, det fanns inget har pa hotellet sa jag knallade aver till kopcentret som ligger tvars aver gatan har. Japp, dar satt det manniskor, ensamma, lika ensamma som jag, dar satt de i baren och sag upptagna ut med sina cigaretter, tidningar och vad det nu kude vara. Dar satt en tjej, kanske i ovre trettioarsaldern, uppsminkad, grejad i haret, faktiskt ratt snygg, dar satt hon, och satt, och satt, i ett horne, och blev likt en panelhana bjuden pa kaffe medan den koksskadade servitoren, med standig snuva, sprang omkring och putsade ytterligare en detalj i baren.

Jo, jo, visst kannns situationen bekant pa nagot vis. Maten var god i alla fall men jag kommer nog att stinka vitlok ett par dagar nu framover.

Inga kommentarer: