tisdag, augusti 21, 2007

Omgivning

Funderar idag på vad vi svenskar har i den Thailändska kulturen att göra. Bakom det vänliga leendet gömmer sig, i vart fall hos männen, ilska och hat. Vi västerlänningar kommer dit och tar deras tjejer ifrån dem. Kommer och viftar med sedlarna. Kvinnorna drömmer om en bättre framtid men förstår inte vad som väntar dem i väst. Jag har ju själv medverkat till det en gång i tiden innan jag kom på bättre tankar. Men jag vet av egen erfarenhet att de kulturella skillnaderna är så ofantligt stora, vi är så olika.

Med åren har det blivit så att jag med ena foten står här i Sverige och känner mig inte hemma, vill bara till Thailand, och med andra foten i Thailand, och då vill jag till Sverige. Men var finns mitt hjärta?

Klart är att man förändras av omgivningen. Min mor är här från Polen och jag håller god min men orkar knappt ut komma ut från kontoret. Jag belamrar mig frivilligt med jobb.

Jag fick ett talande MSN idag från min ekonomiske rådgivare:

- Skall vi gå ut o dricka lite på stan ikväll?
- Ikväll??? Näää, jag ska upp tidigt imorgon
- Fuck u...jag går själv då, va fan är du svensk nu?

5 kommentarer:

Anonym sa...

ja din ekonomiske rådgivare insåg också att det klokaste var att stanna hemma. Så det blev grillade revben o tv vilket inte är helt fel:)

mr. kolumnen sa...

Det var ett klokt val. Om Ni behöver fler goda råd eller allmän hjälp för psykiskt välbefinnande är det bara att boka tid hos min sekreterare Chris.

Den vanliga taxan gäller, dvs 1500 kr per halvtimma eller 10 000 kr per dag. Full sekretess gäller i vanlig ordning.

Anonym sa...

Huvudet på spiken med att vi är sååå olika!! På ytan är skillnaderna små med mobiltelefoner, bilar, mode, skyskrapor... men under densamma, WHOW! Ju fler år jag tillbringar här ju mer medveten blir jag om den sanningen.

Håller dock inte med om att den normala tillvaron skulle vara speciellt "förslappad" i Thailand, åtminstone inte för arbetande thailändare eller dito invandrare, typ undertecknad! Ekorrhjulet snurrar även här :-(

mr. kolumnen sa...

Jag har aldrig påstått att livet i Thailand är förslappat eller att Thai skulle vara arbetsskygga, snarare anser jag att det är ett mycket ambitiöst folk som arbetar 7 dagar i veckan utan semester och utan att få något för det. De kämpar med näbbar och klor men är avsiktligt tillbakahållna. Tror du t ex att Thailändarna är mer korkade än andra?

Att livet sedan hamnar i ett ekorrhjul är trist för alla, vissa tar sig ur andra inte. Allt beror på vilken målsättning man har i livet och vad man värdesätter. En längre utvärdering av Thailand och situationen kommer troligtvis inte trots att det kliar i fingrarna. Jag vill bara tillbaka till Thailand och som alla andra älskar jag ju kungen!

mr. kolumnen sa...

BTW, Thaksin var en skitstövel, bara så att ingen missförstår, och självklart går det thailändska folket mot ökad demokrati med den nya konstitutionen. De får ju t o m bilda politiska partier