söndag, januari 14, 2007

Stormig jämställdhet

Orkaner har liksom båtar i alla tider burit på kvinnonamn. De mest kända i Sverige är orkanenerna Lena och Gudrun

Gissa om jag garvade när jag idag läste namnet på den nu härjande orkanen. I jämställdhetens namn har man kallat den för orkanen ”Per”.

Tja, varför inte…. Jag tror att jag i jämställdhetens namn ska ut på bryggan med krav på att namnen på båtarna skall bytas. Minst 50% skall kvoteras till att ha manliga namn. Jag accepterar inte kvinnodominansen. Tänk dig själv: Båten Kurt, båten Sven, eller ja för all del varför inte båten Wojtek


Läs gärna mera om jämställdheten

Ett lyckligt land i norr
http://alkoloid.no-ip.com/wojtek/kolumnen/ip_020509.html

Heterogubbar efter 35 är rena rama liggsåret
http://alkoloid.no-ip.com/wojtek/kolumnen/ip_020710.html

9 kommentarer:

Anonym sa...

"Orkanen Wojtek" stämmer ganska bra, tycker jag.

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
mr. kolumnen sa...

Tycker du det? Menar du att jag tar tjejerna med storm? (•ิ_•ิ)

mr. kolumnen sa...

För att undvika missförstånd var kommentar två skriven av mig, tillika borttagen av mig. Lydelsen var densamma som på kommentar tre, dock felstavad å det grövsta

Anonym sa...

Är du arger, ha ha ha, eller bara "intensiv"?

Anonym sa...

Oj vad du tjatar om jämställdhet!

Min gissning är att du har svårt för starka kvinnor som vet vad dom vill och det har att göra med att du inte själv är den du vill vara.

OBS ! inte elakt menat men jag lär få ett elakt svar !
Stina

mr. kolumnen sa...

”Starka kvinnor som vet vad de vill”. Uttrycket brukar komma från dem som inte vet vad de vill alls. För övrigt ett mycket typiskt svensk-myntat uttryck som spridits till USA.

Nä du, jag är humanist ut i fingerspetsarna, fråga Ehja, men jag är också man. Jag har motsatt mig feminism och jämställdhet från första början då jag anser att teorin bygger på en konstruerad motsättning mellan könen. Du kanske har sett ”Könskriget” på TV och uttalanden som ”män är djur” eller Feministiskt initiativs möten. Mer än så behöver ej sägas.

Opinionen de senaste åren har varit pro ”jämställdhet” och plötsligt var alla politiker feminister.

Jag köper aldrig politisk korrekthet. Jag tänker!

Jag anser att vi finns på denna planet tillsammans, vi är olika och vi är bäst lämpade för olika uppgifter, både biologiskt (psykologiskt) och med tanke på kroppskonstitution. Därmed inte sagt att alla inte borde ha samma lön för samma arbete. Men den diskussionen lämnar jag därhän.

Anonym sa...

Tror inte att så många (varken kvinnor eller män) skulle vilja få sin mage uttöjd med 7 kilo. H

Har en teori att om 100 år ca kommer vi att föda upp barn i hinkar = vi stackars kvinnor ska slippa ha magen i vädret. Jag tror faktiskt att det kommer att bli så.

Jag är absolut ingen rödstrumpa och inser helt och fullt fördelen med att vara kvinna i affärslivet. Nu pratar jag inte om sånt som du kommer att tänka på men mer att man faktiskt blir mer "lyssnad" på som kvinna...eftersom man är lite speciell ...

Nå...vad tror du om hinken;-)

mr. kolumnen sa...

Jag driver ett företag och upplever snarare att man blir lyssnad till för sina idéers skull

Hinkarna? Weird