tisdag, januari 09, 2007

Av kärlek bygger vi en framtid

Det fanns en filosof som ansåg att man inte skulle hålla fria demokratiska val därför att folk är så korkade att de inte vet vad de röstar för. I Sverige kunde vi se ett exempel på det för några månader sedan. I andra länder måste man kvala in till val genom att besvara några enkla frågor. Vad är landets huvudstad, vilken författning har vi, osv

Visst är nätet underbart. Det är så lätt att manipulera människor genom detta medium. Det är lätt att få gehör för obekväma åsikter medan de viktiga tankarna faller bort. Allt enligt dokusåpamodellen. En skandal är alltid en bra skandal för den gråa massan tänker inte. Den är ute efter uppseendeväckande händelser, efter något att snacka om i fikarummet. Fråga mig inte varför men jag kan konstatera att behovet av skvaller från fikarummen har nu flyttats ut till nätet.

Jag skriver för att beröra, men inser att jag drunknar i bruset. Det som berör är en porrbild på kungen eller att kalla en käring vid dess rätta namn, att hon har gjort sitt, att åldern tagit ut sin rätt, att en före detta vän är en skitstövel (nu hade han vett att hålla käften varför jag också tar bort honom från den mindre smickrande beskrivningen). Det intressanta är dock inte vad man skriver. Det intressanta är att röra upp känslor. Titta på konstnärerna. Att konst skulle handla om skönhet har för länge sedan försvunnit. Det handlar om känslor numera. Jesus som bög, Mohammed med en bomb i turbanen, krucifix i piss, listan kan göras lång.

Tänk efter vad det är som berör dig. Att röra upp en storm i ett vattenglas var lätt för mig. Var kommer de stora frågorna in? Varför bryr sig ingen om att vi i Sverige är världens mest ensamma folk, varför bryr sig ingen om att ¾ av alla äktenskap går i kras. Ja jag tycker att det är viktigt, de nära relationerna till människor är det vi bygger vår jord på. Finns ingen kärlek finns heller ingen vilja att förändra de globala frågorna. Det är av kärlek som vi bygger en framtid. Jag kan villigt erkänna att jag själv tappar tron i vår egotrippade värld där allt handlar om egoism, materialism och polygami, men ibland stannar jag upp

4 kommentarer:

mr. kolumnen sa...

Jag får kommentera mig själv.

Som sagt, alla är bara intresserade av skandaler, det ger dagens brist på kommentarer ett tydligt bevis på

Anonym sa...

He he...

..mitt fel..har inte varit hemma...

Stina

Anonym sa...

Men visst du rör upp känslor...ofta ilskna sådana.

Detta inlägget var ju dock rätt så nyanserat och bitvis klokt...

mr. kolumnen sa...

Sticker man ut hakan får man vara beredd att få på käften