lördag, maj 17, 2008

Svensk försvarspolitik

http://kolumnen-sweden.blogspot.com/2008/05/blottare-och-nyckelhl.html



Återigen sätter jag en fjäder i hatten. Jojo, kaxig är jag, och kaxig har jag rätt att vara. Många gånger har jag föregått händelserna.

Man måste tänka själv, ja det är så jag säger till min 13-åriga dotter, som för övrigt ständigt hamnar i konflikt med avdankade slöa lärare. Jag skall inte här redogöra för vad hennes problem är, eller rättare sagt vad lärarnas problem är, för om man av 31 frågor på ett prov har 29 rätt så är väl knappast läget för läraren strålande att kritisera min dotter för att hon ifrågasätter läraren.

Nu var det inte det jag skulle skriva om. Det var istället Sveriges försvarspolitik som jag länge varit kritisk emot. Jag tycker den är naiv och skrev senast om det för bara två dagar sedan. Nu höjs röster. Det kanske inte är så bra att rusta ner Sverige till bara stringtrosorna. Försvaret som vanligtvis alltid är lojala med landets regering går till motattack emot regeringens politik att rusta ner. Borg och gubbarna får kanske ta på sig långkallingarna.

Men det tro f-n det. T o m en idiot som jag fattar att det är vansinnigt i rådande läge. Hotbilden ser något annorlunda ut än för 10 år sedan. Vi måste ha ett starkt försvar. Professionellt eller folkbaserat, det är skitsamma. Det finns många som vill åt detta relativt välbärgade land som kallas Sverige. Att inte politiker fattar det är ett för mig fullständigt och otroligt stort frågetecken

2 kommentarer:

Anonym sa...

Struntprat!

Lägg ner skiten så att en massa blir friställda från sin "skyddade verkstad"...

Det naiva i Wojteks artikel är att han inte förstår problematiken.

Vill någon kriga i dagens läge, så har Sverige inte en chans som neutral stat. Det som krävs är ett deltagande i NATO för att överhuvudtaget kunna försvara Sverige vid en väpnad attack.

Militären i Sverige är en skyddad verkstad som belastar Sveriges ekonomi i onormal proportionalitet i förhållande till den hotbild som råder...

Nä ändra istället vapenlagen så att man kan köpa vapen på ICA och bygg ut den idella verksamheten genom hemvärnet.

Nu blir nop Wojtek arg, men det skiter jag i.

Polen är fina nationalister i och för sig, men oavsett var man kommer ifrån, så finns alltid en vilja att försvara, men detta skall inte komma till uttryck genom ett överfinasierat svenskt försvar med massa smygbögar.

NÄ WOJTEK !

Sverige MÅSTE banta försvaret och gå med i NATO och effektivisera hela verksamheten. Jag har ingen lust att finansiera små "hitlers" som driver med mönstrande ungdomar..

Dagens teknik kan skicka missiler med en meters avvikelse :)

Det är inte längre mausergevär som gäller !

VAKNA !!!

Lägg ner skiten för det är bättre att dricka ett par liter Vodka tillsammans instället för att försöka kriga eller slå ihjäl varandra...!

Fråga vilken arbetare som helst när Du är ute på en camping. Inte fan vill han kriga eller slåss. Han vill supa och kn-lla...

Det är endast en minoritet som vill hålla på med sån skit (alltså kriga) så denna minoritet kan väl hålla på med varandra själva istället genom en revolverkamp. Men det vågar de fega krakarna inte, utan de vill att arbetaren skall springa deras ärenden och slåss mot varandra...

Fri sprit till folket och bredare trottoarer, villiga kvinnor och gratis kondomer vore bättre.. Stryper man försvaret så kan pengarna omplaceras för detta istället, så kan jag vara med och sprida kärlek med mitt stora vapen istället.... Jag menar dicken alltså !

Mvh
J

mr. kolumnen sa...

Kommentaren ovan är bland det mest ogenomtänkta jag läst på länge. Det finns nämligen en sak som inte skribenten tagit hänsyn till. Det är resurserna i form av människor och deras kunskap. I Sverige är vi världsledande på just kunskap. Det är vår svenska teknik som är både ute i rymden och i missilerna som träffar med meterprecision. Vi har tillverkat ett av världens bästa flygplan, men våra politiker är för snåla för att fylla på tankarna på JAS. Men kanske skribenten innan han skrev detta inlägg fyllde på med för mycket Vodka, vad vet jag.

Sverige skall inte med i Nato. Vi vill inte vara beroende av nissar som Bush eller vilka Nissar som nu kommer efter honom. Vi skall värna den numera så urholkade neutraliteten. Och kan man någotsånär titta bakåt i historieböckerna har vi ju inte bara en gång dragit det vinnande kortet just med anledning av neutralitestspolitiken.

Ensam är stark, och vi har nog med teknik och folk för att försvara oss själva utan inblandning av främmande makt eller för den delen beroende av dem.

En annan femma är att det sitter en massa idioter och förslösar pengarna i försvaret. Problemet torde snarare ligga i hur man delar i den kakan och vad som prioriteras. Att vi har hypermoderna plan som ingen kan hälla soppa i och därmed att piloterna tappar skicklighet ser jag som ett problem som inte borde åtgärdas genom att skrota JAS, skrota flygförband. Det är inte annat än rent vansinne.