lördag, maj 24, 2008

Kolumnen tippar en vinnare i Eurovision Song Contest

Det är i år hemskt svårt att avgöra vem som kommer att vinna. Musiken spänner över otrolig många genrer. Men för att inte fördjupa mig allt för mycket resonerar jag ungefär såhär.

Om det blir en ballad som vinner, ligger Polen och Rumänien väldigt bra till.

Blir det en eurodisco som vinner, eller i vart fall åt det hållet, är chanserna mycket stora för tre länder; Ukraina, Island och Grekland ligger bra till.

Azerbadzjan tycker jag personligen är den allra bästa låten i hela gänget. Men problemet är att den inte har någon refräng.

Sveriges käcka låt tror jag inte på. Den är alldeles för ”perfekt”, alltså utslätad, men jag kanske räknar ut den allt för lättvindigt, för det är en bra låt med en refräng som sätter sig

Ryssland ska man aldrig underskatta, men killen sjunger inte bra och tar i så att det blir patetiskt, annars en mycket bra låt

England har också en mycket bra låt, vet inte hur den funkar live, och hur det funkar med en svart kille, statistiskt sett dåligt.

Men OK. Min favorit är utan tvekan Grekland

Den bästa låten med en otrolig sångare Azerbadzjan, och jag hoppas verkligen att de vinner. Det är bara så coolt, så bra att håren krullar sig.



Men jag tror att Ukraina ligger bäst till för att vinna, dels därför att östländerna kommer att rösta på varandra dels för att det är en stark ”lagomlåt” och sist men inte minst av politiska skäl. Vilka dessa är lämnar jag därhän

PS. Måste bara tillägga att Portugiserna är heligt förbannade på de svenska programledarna i förhandsvisningen. Jag har fått många ilskna kommentarer på YouTube. Lägger ut allt sen under kommentarer

Inga kommentarer: