lördag, september 15, 2001

Jan Guillou, är du helt bakom flötet?

En fruktansvärd händelse har skakat hela världen. Kapare har tvingat till sig kontrollen över flygplan för att sedan i en samordnad attack flyga in i två av världens största byggnader. Samtidigt sker en attack mot Pentagon av ungefär samma slag.

Jag och många med mig var chockade. Själv grät jag när jag fick reda på vad som hänt. Det är min uppriktiga sorg för alla dessa människor som mist sina anhöriga, alla barn som mist sina föräldrar. Ondskans ansikte har i all sin stinkande äckliga skepnad visat sig. Detta var inte ett terrordåd. Detta var långt mycket värre. Detta var helvetet självt.

Jag har beundrat en människa mycket innan. Jan Guillou. Jag har tyckt att han har vettiga åsikter, att han kan analysera skeenden. Men när jag idag i Expressen läser att han under de tre tysta minuterna för de drabbade gick ut från bokmässan i Göteborg som han befann sig på med motiveringen att: "Detta är ett hyckleri jag inte vill delta i" blir jag så förbannad att jag skulle vilja att slå mannen på käften. Hur lågt kan man sjunka. Jan Guillou. Jag säger detta till dig idag. Dessa tysta minuter har inget med varken politik eller vems skuld det hela är. Det är tusentals människor som bär en stor sorg idag och långt framöver. Om du inte kan förstå detta och tror dig stå över alla mänskliga värderingar är du inget annat än en stor j-a skit. Du hör dessa ord från en relativt bildad man som i allmänhet inte tar dessa ord i sin mun. Men jag tycker att om man inte kan skilja på politik och mänskligt lidande är man inget annat än en totalt känslokall j-a IDIOT.

Jag är uppriktigt förbannad. Jag hade stora tankar om dig. Du skriver strålande böcker som jag slukar. Men hur han du vara så in i h-e dum i huvudet. Detta handlar inte om politik, om vilket land som gjort vad mot vem. Det handlar om att tusentals människor idag bär på en sorg utan dess like. Hela världen är skakad. Och du Jan går ut och gör politik av detta?

Det är fäder, mödrar, barn, människor som du och jag, av kött och blod, med känslor. Och du gör så?!! Fy fan vad lågt.

Inga kommentarer: