tisdag, september 04, 2001

Thailand 2001 - Dag 26

Phuket tisdag den 4 september

Fy fan vad dum jag känner mig idag. Nog för att det har varit en känslostorm utan dess like men det finns en annan förklaring


Hon har blivit biten av en apa vid en sådan här tillställning när vi skulle rida elefanter. Som en annan attraktion fanns en apa tränad att hoppa upp i palmer och hämta kokosnotter åt turister. Det var bara det att apfanskapet hoppade upp i ansiktet på henne och rev henne kring ena ögat samt bet henne i hårbotten. Det medan de andra skrattade och trodde att det ingick i schowen. Idag väckte hon mig kl 6 på morgonen, hela hennes kropp var full med fula vitröda stora svullnader. Vi åkte in till sjukhuset och läkarna har idag konstaterat möjlig rabies. Det innebä flera smärtsamma sprutor i flera olika omgångar enligt ett schema. STACKARE!

Just nu ligger hon sjuk på hotellet, väldigt trött efter alla dessa sprutor och mediciner. Men det ar alltsa INGEN FARA och hon kommer att klara sig.

Kl. 2030.

Theresia repade sig ganska snabt efter alla kraftiga mediciner hon fick. I ovrigt forflot hela dagen (for min del) med att forsoka att fa ratsida pa detta med forsakringar och vems ansvar det hela var att hon blev biten. Enligt mitt satt att se pa saken ar det ju sjalvklart researrangorens. Men dessa vill bra betala for medicin och resor till sjukhus. Enligt all jurispraxis ar det ju inte det som ar den stora grejen utan det ar ju ansvaret som foretaget har for kundens sakerhet. Man skall ju inte ha aggresiva djur om man vet att dessa kan komma att traffa en massa manniskor.

Foljaktligen kravde vi en mindre summa for sveda och vark och nar vi efter ett antal timmars forhandlingar, bade med forsakringsbolag och underhuggare till agaren for foretaget, inte kunde komma till en losning kopplade jag in advokat. Nu kommer det nog att ta hus i helvete. Dessutom har jag kontaktat alla svenska resebyraer och berattat om det hela. Tidningen kommer skriva om handelsen for det fall att de inte betalar och da kommer de definitivt att ga omkull. Inga fler resenarer dar. Jag sa det vid forhandlingarna och kan inte riktigt forsta hur de resonerar. Jag menar: Vem vill aka pa atraktioner dar djuren bits och till pa raga pa allt ar rabiessmittade, och hur dumma ar inte de nar de vet att jag kan koppla in advokat och anda vagrar att vara tillmotesgaende.

Men imorgon ger vi oss av till Bangkok igen. Tva dagar till sen ar vi hemma igen.

Jag bavar for den trista gra vardagen

Inga kommentarer: