torsdag, maj 24, 2007

Svensk mentalitet

I Sverige förfäras folket just nu över den ”grymma” behandling av djur i djurparkerna i Kina. Turister kan nämligen köpa en levande ko för att mata tigrarna. Detta kallas för djurplågeri. Folket ”rasar” media tjänar pengar på ”nyheten”.

I Sverige tror nämligen folk att biffen på Konsum faktiskt är en fyrkantig förpackning och ignorerar helt tanken på att även den köttbiten har varit en ko som levt och dödats. Döden är någonting fult, något man inte pratar om, något som inte existerar i vår förfinade mentalitet. När det handlar om djur är svensken väldigt mån om vissa ”gulliga” djur. Katter, hundar, fåglar. Få vill ha råttor hemma och döden där är inte så nogräknad. Men att man i Kina äter hund som delikatess är i svenskens ögon något oförlåtligt. Att man på sina håll äter insekter är äckligt men på intet sätt moraliskt förkastligt. Att slå ihjäl en fluga är helt OK.

Inga djur skall vara ensamma var det en kampanj som löd för någon månad sedan. Fåglarna skall vara minst två på pinnen om de nu måste leva i fångenskap osv osv.

Min tjej hade en hamster i bur. Jag tyckte synd om hamstern som frenetiskt försökte att ta sig ur buren. Jag släppte ut den. När min hund ”Damn” (svart på Thai) fick syn på den tog det en nanosekund innan hon bet hamstern över nacken. Skadad och blödande, på väg att dö fanns bara en sak att göra. Döda den. Den åkte in i en plastpåse och fick en hammare i skallen. Död!

Häromdagen tyckte jag synd om mina fåglar. Jag släppte ut dem men glömde att stänga av fläkten i taket. Den ena flyger rakt in. Smask! Nästan död men klarar sig med lite brutna ben. Men ack så nära det var.

En kompis till mig halkar i en trappa, ramlar baklänges och slår i huvudet, död, en annan ramlar ner från en klippa vid kusten och slår i huvudet rätt på en sten i havet, död.

Döden är något vi alla möter förr eller senare

Men i Sverige gottar sig media åt försäljningen av lösnummer. Antingen har man då skrivit en skandalartikel, alternativt om sex, eller hur utnyttjade svenska folket blir genom att regeringen tar från fattiga och ger till de rika. Det säljer. Men inget väcker sådant ramaskri som djur. Djur som dödas för att ätas, eller djur som dödar djur, eller djur som är ensamma. Att sedan ensamheten bland människor är välfärdssamhällets största problem blundar svensken för.

I Sverige vet vi bäst, tänker bäst och om alla andra inte tycker som vi är de följaktligen puckade eller barbariska.

Jag anser att är det något som svensken glömt så är det empati gent emot andra människor. Till förmån för karriär och egotripp, det sk självförverkligandet är svensken beredd att gå över lik. Svensken tar sig sedan an de stackars djuren men glömmer bort människan som finns i dess omedelbara närhet. Hur kan man annars förklara att ens granne kan ligga död i åratal utan att vara saknad av någon.

http://www.aftonbladet.se/atv2/init.html?id=categories/Nyheter/0705/2782'
http://www.aftonbladet.se/atv2/init.html?id=categories/Nyheter/0705/2798'
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1075577,00.html

6 kommentarer:

Anonym sa...

Alla sorters empati är en bristvara
tydligen

Anonym sa...

Hej Wojtek,

Efter att ha läst ditt inlägg så kan jag bara bekräfta vad jag ansett hela tiden. Du är en mycket intelligent man som kan diskutera alla typer av spörsmål.

Ärligt! Jag är imponerad.

Ser fram mot flera sådana inlägg i olika sakfrågor.

Glöm inte bort att fortsätta med humoristiska inlägg.

Verkligen bra !

Har jag varit tillräckligt sliskig och inställsam nu??

Mvh
Domaren

Anonym sa...

Hmmm... Vid närmare eftertanke så måste jag faktiskt medge att djuren som tvingas gå i kläder och dra bilar, och djur som kör moped, är att klassa som djurplågeri !!!

Detta bör stoppas omedelbart.

Att släppa ut en levande ko som föda till tigrarna kan vara bra för tigrarnas mentala hälsa, om de nu nödvändigtvis måste hållas i fångenskap pga människans olika påhitt om företeelsen ZOO (djurfängelse).

// Domaren

Anonym sa...

Hej Wojtek,

I samband med detta medelande så vill jag bara framföra att jag avbryter alla former av samarbete eftersom det inte finns någon form av konsensus.

Jag önskar Dig lycka till, men ser ändå fram mot att i framtiden försöka nå en samförstådslösning gällande tidigare diskuterade spörsmål.

Jag hoppas att Du - för tillfället - accepterar mitt ställningstagande, och framhåller härvidlag att andra omständigheter gör att jag inte kan fullfölja åtaganden som vi diskuterat pga av tidsbrist.

Mvh
Domaren

Anonym sa...

Culpa in contrahendo är inte tillämpligt i vårt fall !

Anonym sa...

Culpa in contrahendo är inte tillämpligt i vårt fall !