onsdag, maj 13, 2009

Eurovision Song contest Semifinal 1 2009

Först måste jag som vanligt annonsera att jag självklart hade rätt igen vad det gäller poäng i Eurovision Song Contest 2009. De jag tippade högst gick vidare. På en 10-gradig skala fick från mig: Malta 10, Sverige 10 och Island 9. Jag delade bara ut 2 tior och en nia! Jag har fått rådet att spela högt på någon vadhållningsfirma i finalen.

Men tävlingen har en annan sida, nämligen den politiska. Ryssland spänner musklerna! Röda Arméns kör, traditionella Kalinka, militärflygplan på scen och så förstås den kanonbra låten ”They not gonna get us” som i denna tappning fick en annan innebörd. Ryssland visar sig på styva linan. Dock föll det mesta pladask när programledarna Andrej och Natasha som också försökte sig på "den styva linan", eller åtminstone Andrej som verkade vara styv lite här och där. Något mera oprofessionellt har jag sällan skådat. Herr Andrej som en dreglande sleazy gubbe med en engelska som överträffas av vilket Thai barlady som helst och som konstant hängde och klängde och tafsade på Natasha, och så Natasha vars mest intelligenta uttalande ikväll (utom alla hjärnbefriade ohhh och wow var: ”I want to take the dress off”, emellan skämten om att trycka på knapparna. Fyyyy vad smaklöst trist och allmänt… ja pinsamt!

Men pinsamma är även de personer i Sverige som för att göra sig märkvärdiga och lite annorlunda säger ”jag tittar inte på sådan skit”. Ja det är bara att konstatera att dessa personer då inte tittar på en av världens största musiktävlingar. Sen må man tycka vad man vill om den. Uppenbarligen slår den en riktig puff för operan i Sverige som länge ansågs som divig och knappast folkkär Birgit Nilsson till trots. Nog har vår svenska stjärna Malena Ernman välbehövligen, med fog eller ej, dammat av den synen.

Men för Guds skull, BYT PROGRAMLEDARNA, har ni inga bättre i Ryssland? Sist men inte minst SPARKA LJUDTEKNIKERN

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har EUROVISION sång contest varit?

Huuuhh.. Det har jag missat helt.

Nu måste jag ner på macken och köpa ABSOLUTE DANCEBAND 2009, per omgående.

"Ska inte glömma ringa Carina....."

Anonym sa...

PS
Ryssland vann även hockey VM detta år. Ryssland är på stark frammarsch.

Mera opium till folket.
DS

Netta sa...

Neeeeeeeeej!!! Börja inte med den där skiten nu igen!!!

Kram!
Netta

mr. kolumnen sa...

Long time no see Netta

Netta sa...

Jag är här hela tiden, men det var längesedan jag skrev något....

Netta!

ehja sa...

Så vilket land vinner?

Anonym sa...

Självklart så vinner bidraget från Afghanistan. Redan inledningen på den låten var fantastisk.

Hur som helst. Nu skall jag sätta på "Jag får inte glömma ringa Carina.... lalalalala".... Den har man ju lyssnat på ett par gånger idag....

mr. kolumnen sa...

Jag har inte hört alla bidragen. Ska lyssna på lördag och kommentera som förra året och förhoppningsvis komma med vinnaren innan omröstningen är klar