onsdag, april 15, 2009

London


Idag skulle jag köpa en resa till London till hela familjen, ja alltså min fru och min dotter och mig själv. Vi förtjänar en avkoppling och varken min dotter eller min fru har varit i London som ändå måste räknas till en av de stora städerna.

Tyvärr blev det stopp. Min fru med uppehållstillstånd i Sverige kan inte resa in i England utan ett visum. För att söka visum måste man göra det personligen i Stockholm, konsulatet i Göteborg går inte, man måste lämna fingeravtryck och sedan tar det mellan 1 och 16 dagar till beslut. Inga garantier ges men du måste köpa en biljett innan du ens kan ansöka, dessutom en dyr försäkring som täcker sjukvårdskostnader

Det är skillnad på folk och folk. Vissa får hoppa på ett RyanAir-plan till London samma dag som biljetten köpts eller åka vart som helst i världen, vissa är andrahandsmedborgare.

Inga kommentarer: