söndag, juni 18, 2006

Demokrati

En av demokratins grundvalar är att fritt uttrycka åsikter! Som offentlig person, debattör, t ex en blogger, får man i högre grad än andra tåla åsikter, (Ramsbrodomen) även sådana som man själv inte tycker om.

Citat ur Ramsbrofallet:

”Att elektroniskt eller på annat sätt publicerade texter innehåller kränkande eller nedvärderande uppgifter eller omdömen … får sådant anses utgöra ett normalt inslag inom ramen för en kritisk samhällsdebatt”.

Många är dock de som iklär sig rollen som "den som vet bäst" och tar bort inlägg som de helt enkelt inte "gillar". Jag anser att man då definitivt är ute på hal is och kan knappast kalla sig vare sig demokratisk, humanistisk eller debattör.

Det är inget annat än Stalin eller Hitler-fasoner

PS. Självklart skall inlägg som strider mot lag tas bort

6 kommentarer:

Anonym sa...

På min blogg gör JAG vad JAG vill. Hur framstår du själv i debatten, när du genom påtryckning vill tvinga mig att ha inlägg kvar? Fattar du inte att enda anledningen till att jag tar bort dem, är för att jag skäms för dig och dina "fylleryck"? Hur ska jag kunna övertyga människor om att du är en snäll och intelligent man, när du skriver såna inlägg?

mr. kolumnen sa...

Tänk vad egocentrerad man kan vara  Nu var det ju inte du som avsågs med det inlägget även om du beter dig precis likadant som alla andra självutnämnda censorer, varför kommentaren även hamnade på din blogg

Jag menar att vi dagens så kallade öppna samhälle där ”informationen är fri” aldrig tidigare blivit mera censurerade. Titta på Sverigedemokraterna (hur illa jag än tycker om dem) Piratebay, för att inte tala om denna sida som jag tappat räkningen på hur många gånger den blivit stängd.

Titta vidare på alla kända tidningar som ”modererar” som det så vackert heter.

Så kära du: om jag är en skitstövel som du skäms för, låt folk få veta att jag är en skitstövel med noll koll. Det ingår i debatten att ta texter som innehåller kränkande eller nedvärderande uppgifter eller omdömen och det är fastslaget i HD att det är ett normalt inslag inom ramen för en kritisk samhällsdebatt.

Att censurera som du gör visar bara på din rädsla och oförmåga att sakligt argumentera ämnen som för dig känns genanta

Anonym sa...

JAg håller fullståndigt med dig i detta fallet. Människor som inte tål debatt tar bort inlägg, å andra sidan är det ju som Ehja säger, det är hon som bestämmer på sin blogg.

Däremot kan jag tycka att det är fegt att inte bemöta och istället ta bort.

Men censur har ju alltid funnits. Titta på vad Google gick med på i Kina! Fruktansvärt

mr. kolumnen sa...

Att Google gjorde som de gjorde i Kina är föga förvånande. Tänk att missa den jättemarknaden.

Men nu lever vi inte i Kina och svenska sajter vare sig de är privata, statliga eller personliga borde aldrig censurera på ett godtyckligt sätt. Det är liksom inga jurister som sitter där och avgör

Anonym sa...

Detvar inte jag som avsågs? Jag är bara självcentrerad?
Ett inlägg tog jag bort. Där du, i ett försök att göra mig svartsjuk, talade om att du skulle smaka på thailändska flickors safter. I övrigt så löd diskussionen på min blogg som följer:

"Postat av: Kolumnen
VEM BRYR SIG???
Kanske de med innehållslösa liv :)
2006-jun-16 @ 14:23:23

Postat av: Kolumnen
Här har vi annat att bry sig om, he he he, kan lova dig, mycket roligare!!!
2006-jun-16 @ 14:25:18

Postat av: kolumnen
Alltså du måste lära dig en sak, trots att du är en tant... Info ska vara fri och att du censurerar mig jämt gör mig förbannad.
Som du själv påpekade får du dubbelt tillbaka
2006-jun-16 @ 19:58:25

Postat av: kolumnen
Bara så vi slipper missförstånd.... Inga hot här... Du vet vad ja jag tycker om dig, men jag hatar att bli tystad o kommer aldrig acceptera det!
2006-jun-16 @ 20:03:13

Postat av: ehja
Självklart kommer jag inte att censurera dig när du kommer med info som är värdefull för mig och andra människor. De inlägg som åkte bort var inlägg som jag fann kränkande och stötande. Därför tog jag bort dem.
2006-jun-16 @ 21:07:57

Postat av: Kolumnen
När man iklär sig rollen som "den som vet bäst" då är man ute på hal is o kan knappast kalla sig varken demokratisk eller humanistisk.
Det är inget annat än Stalin eller Hitler-fasoner
2006-jun-18 @ 02:02:00

Postat av: Kolumnen
Detta med "dem" och "de" är svårt, ha ha ha
2006-jun-18 @ 07:41:44"

Vad annat ska man tro? Jag skäms som sagt över dig, din kvinnosyn och dina fylleryck och vore tacksam om jag slapp fler såna inlägg hos mig!
Har du något vettigt att skriva, så är du hjärtligt välkommen. Jag vet nämligen att du har saker som är både vettiga och värda att ta till sig av!

mr. kolumnen sa...

Som den gentelman jag är får du härmed sista ordet trots att du inte med ett stavelse berört det viktiga och vad som avsågs med dagens inlägg, nämligen bristen på yttrandefrihet och den inskränkta sk demokratin.

Men jag antar att det för dig är svårt att se skogen för alla träden. Du vet, det är sådant man lär sig i högre utbildning