måndag, april 24, 2006

Pengar och moral

Hur kan man göra underhållning av andra människors olycka och tjäna pengar på det?

På Tv4:as ”Sverige i veckan” ser jag just nu ett motbjudande exempel på underhållning/lek som sägs vara till för att öka förståelsen för flyktingar. Man leker att man flyr från ett land och arrangerar med människor som blir skjutna och skriker. Deltagarna blir inskuffade några minuter i en container och anländer så småningom till Sverige och Migrationsverket.

Rent instinktivt känner jag att detta är helt fel, så moraliskt fel som det kan bli. Dessutom är man så till den milda grad smaklös att man t o m använder sig av de riktiga flyktningars autentiska namn. Vem har kommit på detta vansinne och vem kan med att tjäna pengar på detta?

Fast det är klart, människor drar sig inte för något. Jag såg med egna ögon dubbelmoralen i Thailand efter Tsunamin när TV4 reportrar lade pannan i djupa veck under direktsändning och en stund senare hittade man dem skrålandes på en bar med en Thailändska i knäet. Thailändarna själva satte igång att sälja hemmagjorda Tsunamivideon bara två dagar efter, för att inte tala om alla ”hjälporganisationer” som växte upp som svampar.

Det är bara att konstatera att det inte finns moraliska gränser när det gäller pengar och att andra människors olycka säljer. I det lilla perspektivet kan man ju fråga sig om det finns moral i att tjäna pengar? Är det moraliskt riktigt att tjäna pengar på en kamrat? Skulle du ta ränta från en kamrat? Ändå anser vi det OK att betala ränta till en bank. Vad är egentligen skillnaden? Alla direktörer och deras löner. Det sticker onekligen i ögonen på de flesta utom de berörda.

Jag har svaret: Revolution! Det penninglösa samhällen! Kommunism! Öhhhh…..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en fin tanke, synd att den inte fungerar så bra i verkligheten. Såvida man inte sätter typ jesus högst upp då.

mr. kolumnen sa...

Jo jag vet det, men jag tänkte jag skulle fråga gubbarna i Kina, he he