lördag, april 15, 2006

FlexiSpy

I Sverige ondgör sig krafter över programmet Flexispy. Ett program som gör det möjligt att avlyssna andras mobiltelefoner.
Visst är det minst sagt bekymrande att vi går mot tider där bevakning ingår mer eller mindre som ett naturligt inslag. Intrång i den personliga integriteten sker i stort sett hela tiden. Jag tänker på alla bevakningskameror, trängselavgiftens kameror, svarta lådor i bilar som spelar in samtal i kupén, varenda inbromsning och acceleration, allt vanligare buggning av telefoner som snart tros bli verklighet utan egentlig brottsmisstanke, datorer som övervakar hela mobil och Internettrafiken etc, etc.

Skillnaden är att det i statens regi går alldeles utmärkt att tränga djupt ner i en persons integritet. Om man däremot som privatperson inkräktar på den heliga staten blir det ett ramaskri. Det är inte tillåtet att för fru Svensson ta reda på om herr Svensson bedrar henne eller om ungarna håller på men mindre smickrande aktiviteter, vilket torde vara huvudskälet till användningen av detta program.

Var och en får ha åsikter om legitimiteten eller det moraliska i ett eventuellt användande av detta program vars länk följer nedan. Dock tycker jag att otrohet, även om det är avkriminaliserat, är ett fruktansvärt brott som sätter familjers tillvaro och bestånd på spel. Men svek och otrohet är ju inget som vi ska bry oss om i detta samhälle trots att det är grunden till nästan alla personliga tragedier. Fråga vilken A-lagare som helst!

http://flexispy.com/index.html

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag mistänker att jag är avlysnad av min arbetsgivare.Något privatliv måste man få ha utveklingen är åt helvete tycker jag.