söndag, april 23, 2006

Big Brother

Psykologen Eva Rusz ondgör sig i Aftonbladet över kanal 5 och den populära dokusåpan Big Brother. Det som sticker i hennes ögon är deltagarnas fria inställning till sex vilket hon jämställer med övergrepp. Som det främsta argumentet anför hon att det är oansvarigt av Kanal 5 att redan vid uttagningarna godkänna ”olämpliga” människor varvid hon som psykolog skulle pressas av ledningen att godkänna dessa stackars "unga människor som är psykiskt sköra"

Som läsare av detta inlägg ser jag den 49-åriga Eva Rusz sätta kaffet i vrångstrupen när hon ser hur frigjorda unga människor är, en Eva Rusz som med illa dold avundsjuka egentligen skriver, ”jag vill också vara med”!

Men för att dölja detta fläskar hon istället på med argument som omyndigförklarar deltagarna och fråntar de allt eget ansvar. Istället för att se det verkliga motivet, nämligen 5 min of fame, jämställer hon de sexuella handlingarna som deltagarna frivilligt utför, med övergrepp och kommer med moralpinnar till tittarna och menar att ”det är exploatering av unga människor som är psykiskt sköra, sårbara” men hon glömmer påpassligt nog att deltagarna när som helst kan gå ur huset och att allt bygger på en frivillighet.

Personligen tycker jag att det är lite trist att inte kunna slå upp en tidning utan att mötas av rubriker där kändisar talar ut om sexlivet, där man möts av tuttar överallt, där experterna uttalar sig om vad man ska o inte ska göra i sängkammaren. Svensken har ett enormt behov om att läsa om sex och se sex och det får mig att fråga mig hur det egentligen ligger till i de svenska hemmen, ja det vill säga de hem som fortfarande är i en relation. Mycket snack, liten verkstad? Är det inte det som Eva Rusz egentligen känner igen?

PS. Ämnet var visst känsligt så nu 24/4 finns det ett disskusionsforum på Aftonbladet. Meningarna går isär men man märker ju tendenserna från "moralisterna" som tycker att det är så hemskt, och så tittar de ändå. Hmmm...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja.. jag gillar inte att mötas av mjukporr varje gång jag bläddrar förbi kanal 5 direkt. Men att det är övergrepp är väl o ta i, det är ju helt frivilligt, men jag undrar hur mycket dessa människor verkligen vill och hur mycket de gör det för att inte röstas ut. Om det är det senare är det ju sorgligt, och då kanske de är i en sårbar position? Jag vet inte. Första säsongen av big brother var bra, där handlade det faktiskt om att stå ut med isoleringen, nu handlar det ju bara om o knulla och supa, dessutom funderar jag på om det är så lämpligt att visa allt detta på en tid som är då barn kollar på tv. Man brukar ju ha grova program senare, t.ex. "sex inspectors" på 4:an.

mr. kolumnen sa...

Du har så rätt så ang vad de gör o inte gör för att röstas ur. Det lustiga var ändå det "eftersnack" på Aftonbladet där moralisterna ongjorde sig över vilken förebild BB utgör och glömde bort att det finns en fjärrkontroll. Men bäst av alla var nog killen som tyckte att de för helskotta aldrig kan vara förebilder utan bara kul utflippade människor att titta på