lördag, oktober 05, 2002

Var finns mina pengar?

Jag gjorde en överföring av pengar via Internet idag från ett konto på min bank till ett konto på en annan bank. Jag tryckte på knappen och vips så var transaktionen klar, ja, d v s jag trodde att den var klar. Pengarna drogs från mitt konto men kom inte in på det andra kontot. Detta tar nämligen ett par dagar.
Min enkla undran är nu: var finns pengarna just nu? Uppenbarligen finns de inte på mitt konto. De finns inte heller på det kontot jag satte in de på. Så var finns de nu? I sladden? Någonstans där uppe? Var finns pengarna? De kan ju inte spårlöst försvinna för att dyka upp efter några dagar igen. De måste ju finnas någonstans!

Är det möjligtvis så att pengarna finns på någon bank? Ja det är ju troligt eftersom det är banken som överför pengarna och de finns ju uppenbarligen inte på mitt konto eller något annat som jag har skickade de till. Är det då så att de hamnar på någon slags mellanstation där de ligger och samlar ränta? Ja, det är ju troligt eftersom det inte finns något inom bankväsendet där det inte finns räntebäring.

Mina pengar finns alltså någonstans och samlar på sig ränteintäkter i denna hemliga ”sladd” för någon banks räkning. Nog tycker jag att detta är något stötande och nog undrar jag om detta är helt i enlighet med lagen.

Tänk dig ett exempel. Du lämnar pengar till en kompis som skall ge dem till en bekant för din räkning. Kompisen behåller pengarna. Han har nämligen en bra häst som han skall spela på. Han vinner mycket riktigt och rikligt på hästen och lämnar efter någon dag över pengarna som du lämnat till honom till bekanten.

Vad hade du tyckt då? Hade det varigt i enlighet med lag och övrig moral?

Inga kommentarer: