måndag, januari 07, 2002

Året 2001

Alla helger är slut. Nytt år, nya tag, nya glädjeämnen, nya sorger, framgångar och motgångar. Allt här i livet har en plus och en minussida. Ying och Yang i ett samspel.

Det känns idag angeläget att sammanfatta det gångna året. Till de världsliga händelserna hör väl den 11 september till de som oförglömligt etsat sig fast på våra näthinnor. Bilden av två flygplan som med full kraft slår i World Trade Center. 6000 människor dör. En smärta orsakad av ett terrordåd utan motsvarighet. Gråtande barn som mist sina föräldrar. Makar, vänner, allt i en osannolik ondska som förändrat världen om än inte för alltid så för en god tid framöver. I spetsen för detta vansinne står en skäggig gubbe som få hört talas om innan, en tomte som i religionens namn utför detta vansinne med hjälp av sin likasinnade nissar. Men Tomteverkstaden stängdes abrupt av Amerika. Inga fler presenter till USA skall utdelas från detta håll. Nåja, Tomten själv tycks ännu vara vid liv.

Fler tomtar finns att hitta i Sverige och denna sajts historia, nåja vissa kallar dem för riddare, eller var det de själva? Vad vet jag och vad bryr jag mig vad dessa insnöade töntar håller på med. Men att de på falska grunder genom massiva aktioner släcker ner denna sida är något jag inte kommer låta passera. Rättsväsendets tröga maskineri är igång, vi får se varthän det bär. Rapporter utlovas.

Ytterligare tomtar fanns på badplatsen Näset detta år. Mitt bland badande familjer öppnar ett pucko eld och tömmer ett helt magasin. Folk flyr i panik och mitt i detta kaos visste jag inte var min dotter befann sig eftersom gått iväg för att leka lite. Vad jag kände mig maktlös. Usch!

Göteborg förvandlades denna sommar till rena rama kigsplatsen när s k demonstranter slog sönder hela paradgatan Avenyn. Det var en underlig känsla att efter deras framfart gå på denna gata. Det fanns inte en enda hel ruta längs hela den långa gatan. Vrede. Man var rent ut sagt förbannad på småglinen. Nå det visade sig så småningom att poliserna inte betedde sig mycket bättre de heller. Mycket våld har vi skådat detta år i det annars så lugna och vänliga Göteborg.

För mig personligen har detta år varit strålande på alla sätt och vis. Jag vill inte här omnämna för mycket av hänsyn till min omgivning. Huvudsakligen handlar det om att min dotter mår bra och utvecklas i en rasande fart. Möjligen blir det ett problem i ett senare skede. Barn som har allt för lätt för sig har ofta en benägenhet att bli s k problembarn. Allt hänger nog på oss som föräldrar och hur mycket stimulans vi kan ge när hon med hästlängder redan nu passerat sina jämnåriga.

Bland de häftigaste resorna jag någonsin gjort var Thailandresan. Oj oj oj så mycket upplevelser. Oj så omtumlande.

Ny bil är alltid trevligt. Nu glider jag/vi i en Mitsubitshi Galant. Härlig bil. Japanerna de kan, tro mig.

I övrigt får jag väl önska alla allt gott och lev väl.

PS. Till er svenska fanatiker… äsch, köp en dildo eller något…

Inga kommentarer: