måndag, juli 09, 2001

Flygande råttor

Jag antar att alla landskap har sina plågor om somrarna. Norrlänningarna har myggen, Värmlänningarna har vargen, vi som bor på västkusten har måsarna.

Vanligtvis är jag naturälskare och stor anhängare till att inte rubba den ekologiska balansen. Men när jag nu under ett par månaders tid varje morgon blir väckt kl. 03.30, eftersom dessa flygande råttor håller någon slags konferens ute på gården, har jag god lust att ta fram hagelbössan. Dessa fåglar sjunger ju inte. De SKRIKER! Och på min gård räknas de i hundratal, kanske tusental. För någon månad sedan kunde man inte ens gå ut utan ett paraply eller annat skydd för huvudet eftersom dessa helvetets fåglar anföll för att "skydda" sina ungar.

Vad gör dessa muterade varelser i stan? De ska vara ute vid havet och fånga fisk! Nej då. I stället har de lärt sig att det är mycket lättare att riva i sopor. De är så fräcka här så att när man sätter sig på balkongen får man passa sig så att det inte kommer någon sådan och helt sonika snor maten för en. För att inte tala om min katt som flera gånger har blivit rejält hackad i huvudet.

Men alltså framför allt, detta olidliga skrikande om morgonarna!

Jag vet att flera grannar har klagat och bett om hjälp med detta. Men nej då. Div. instanser sätter stopp. Men säg mig, varför ska människan behöva böja sig för sådana där. Tänk om en människa högljutt, för full hals hade ställt sig och skrikit vid denna tid. Man hade åkt ut ögonaböj! Men när det gäller djur så ska vi vara så förstående. Djurättsaktivister och andra mer eller mindre suspekta grupperingar engagerar sig för djurens rätt. Vem engagerar sig för att jag skall kunna sova lugnt om nätterna?

Vad det handlar om är inget annat en det som på fikonspråk kallas för "sanitär olägenhet" och kan inte hyresvärdarna på något sätt lösa problemet ja då skall man ha ett rejält avdrag på sin hyra. För är det något som man betalar för så är det just att man ska ha tak över huvudet och rätt att få vara och sova ifred. Om inte hyresvärdarna kan lösa detta så är jag övertygad om att de istället snart får anlita något renhållningsbolag att samla ihop alla liken från dessa helvetets flygande råttor.

Inga kommentarer: