lördag, februari 28, 2009

Medial uppmärksamhet

GOOGLE AUTOMATIC TRANSLATION TO ENGLISH

Minns ni Kimberleyfallet? Fallet där modern förde bort barnet från sin pappa som hade vårdnaden och bodde i USA. I svensk media trummades sedan propaganda av sällan skådat slag. Fallet framställdes som den stackars mamman med SITT barn som hon räddade från den hemska fadern som inte alls brydde sig om barnet Kimberley. Feministerna jublade och organisationer som samlade in pengar bildades på löpande band.

Nu är fallet precis likadant fast omvänt. Det är pappan som fört bort barnet och jag hör inga trummor och ser inga organisationer som bildats till förmån för pappan och barnet.

Vad jag blir brydd över är vad det är för mekanismer som triggar igång media? Jag har varit med om samma sak som ovan. Dottern blev bortförd och jag fick inte ens träffa henne på sin ettårsdag. Inte blev det någon medial uppståndelse av det!

Klart är att när det handlar om barn är det skillnad på kvinnor och män när vi står inför skranket. Det har både jag i uppsatsen ”Barnets bästa vid vårdnadstvister” konstaterat och många andra med mig. Vem minns t ex inte Nodaddy eller Stefan Holmlin som till slut tog sitt liv. Frågan varför vissa fall får massmedial uppvakning i en förutbestämd riktning är tämligen obesvarad. Kan det vara så att svaret stavas K O N T A K T E R ?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Wojtek,

Lisa i kassen på Ica kvantum skriver:

Jo, alla minns vi väl det s.k. Kimberlyfallet eftersom feministerna jublade och organisationerna samlade ihop pengar. Det var lite som när Bert Karlsson och Ian Wachtmeister lanserade NYD i Sverige. Folk fick någonting att samlas kring. Lite far under galoscherna…
Jag minns även att jag talade med Stefan Holmlin några dagar innan han ”blev skjuten”. Självmord? Pyttsan. han handlade här hos mig och var inte alls deprimerad. Jag har stött på flera fall av liknande typ.

Upphovsrättsinnehavaren till ”Barnets Bästa vid vårdnadstvister” skrev:

”Nu är fallet precis likadant fast omvänt. Det är pappan som fört bort barnet och jag hör inga trummor och ser inga organisationer som bildats till förmån för pappan och barnet.”

Lisa i kassen på Ica kvantum skriver:

Jaha. Men vad är problemet? Han kanske är på semester… Inte skall man väl störa dom då?

Upphovsrättsinnehavaren till ”Barnets Bästa vid vårdnadstvister” skrev:

”Vad jag blir brydd över är vad det är för mekanismer som triggar igång media? Jag har varit med om samma sak som ovan. Dottern blev bortförd och jag fick inte ens träffa henne på sin ettårsdag. Inte blev det någon medial uppståndelse av det!”

Lisa i kassen på Ica kvantum skriver:

Nä. Vem bryr sig? Slutar man att prenumerera på tidningen, så kan man ägna sig åt något annat istället. Du träffade väl henne på tvåårsdagen? Har Du tänkt på att mamman kanske ville träffa henne på ettårsdagen? För ni hade väl separerat?

Upphovsrättsinnehavaren till ”Barnets Bästa vid vårdnadstvister” skrev:

Klart är att när det handlar om barn är det skillnad på kvinnor och män när vi står inför skranket. Det har både jag i uppsatsen ”Barnets bästa vid vårdnadstvister” konstaterat och många andra med mig

Lisa i kassen på Ica kvantum skriver:

Jag kan anse att den uppsatsen är obsolet eller desert om så önskas.
Eftersom jag sitter i kassen just nu, kan jag inte kolla i min lagbok ”praktisk familjerätt” men jag vill minnas att de ändrat lagen i familjebalken eller vad den nu heter.

Det står såhär i 6 kap tror jag.
”Barnets bästa skall alltid sättas i främsta rummet vid vårdnadstvister vilket innebär att de inte skall behöva inställa sig vid domstolsförhandling för att säga sin mening innan de fyllt 18 år”

Det är barnets bästa vid vårdnadstvister.

Hjärtliga hälsningar
Lisa i kassen på Ica kvantum i Nordstan

Anonym sa...

JAAAA !!!! Vi vann 5 matcher på rad. Vilket spel våra indianer presterade ikväll :)) 3:e plats från att ha legat dåligt till tidigare...

http://www.frolundaindians.com/sv/frolunda/nyheter/a-laget/femte-raka-segern/