måndag, oktober 16, 2006

Budgeten 2006

Ministrar får avgå på löpande band. I ljuset av vad de tillskansat sig i form av villor ägda av utländska bolag framstår de obetalda TV-licenserna som mycket obetydliga. Det vi har sett de senaste dagarna är just vad högern står för, att roffa åt sig så mycket som möjligt på andras bekostnad. Översitteri och en ohämmad brist på empati

Nu har den nya budgeten lagts. Jag kan inte beskriva det bättre än vad jag läst på Aftonbladet:

"Måste tacka Alliansregeringen, jag och min fru får nästa år ett nettotillskott på ca 1600:- per Månad, dvs 19.200:- på årsbasis.

En av våra närmaste vänner får betala detta med sin sänkta A-Kassa. Vår gode vän har efter lång arbetslöshet det väldigt knapert och hade inte råd med någon semester i somras, medan vi var både i Grekland och ute med vår relativt nyinköpta Motorbåt några veckor.

Och nu tack vare vår gode arbetslöse vän för vi råd att hela familjen åka ytterligare en vecka till Kanarieöarna till våren.

Tackar gode vän, skickar ett vykort från Kanarieholmarna som tack. och tackar Reinfelt & co.

PS!Om nu inte arbetslösheten sjunker, sänker ni då ytterligare ersättningen i arbetslöshetsförsäkringen och ger oss mer som har? Skulle vilja veta det för jag vill åka till Thailand över jul 2008.”

Hur kan folk vara så korkade?

Kanske de ”nya” moderaterna eller ”alliansen” kunde införa en avsevärd förbättring i skolorna vad det gäller undervisning i samhällskunskap. Jag är säker på att de flesta som röstat i detta val inte har en susning om vad vänsterpolitik eller högerpolitik egentligen är. Vad menas egentligen med liberalism, marknadskrafter, vem var egentligen den där Smith?

Hur var det nu igen, Kejsarens nya kläder?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är helt tossig politik som Sverige står inför. Omoralisk, osund och orättfärdig! De rika blir rikare och de fattiga fattigare. Helt så som högerns politik alltid sett ut. Ordet solidaritet finns inte i högerns vokabulär