tisdag, november 05, 2013

Halloween

Det har varit en helg full av äventyr, I synnerhet för Jackie som I veckan fick en häftig utstyrsel för Alla helgona-helgen.

Helgen är dock i största grad konfliktfylld. Inte för att jag är nämnvärt religiöst lagt men jag kan inte låta bli att tänka på att denna helg som förflutit är en högtid för våra nära och kära som inte längre finns med oss. Att då blanda in en hednisk tradition importerad från det stora landet i väst känns inte vidare rätt. När jag idag frågar ungdomar vad helgen egentligen innebär är det på sin höjd hälften som kan redogöra för innebörden. Jag anser att vår kristna trosuppfattning inte alls samverkar med en monsterdyrkan.

I olika länder firar man vidare hela tillställningen på olika sätt. Personligen önskar jag det Spanska eller Mexikanska sättet. Kom till min grav och skåla med mig och minns mig som den jag är. Inga sorgsna miner tack!

Inga kommentarer: