måndag, januari 31, 2000

CSN överträffar sig själva igen.

Som student råkar man varje terminsstart för samma elände dvs inlämnande av ansökan om studiemedel och sedan en lång väntan på att de på CSN skall behandla den.

Väl medveten om den tröga byråkratin var jag denna termin välförberedd och för alla eventualiteters skull tog jag med mig skriftliga verifikationer på mina studieresultat, knallade ner till CSN och satte mig ner tillsammans med dryga hundratalet studenter som också satt och väntade. Drygt en och en halvtimme senare blev det så min tur och jag lämnade med vänligt leende på läpparna över mina handlingar och undrade om jag kunde få min ansökan behandlad på en gång. En sådan behandling går till så att CSN kollar om man uppnått studiekravet på 15 poäng per termin och sedan kollar de huruvida man har skulder att betala till dem eller ej. Är allt OK 'trycker de på knappen' och tre bankdagar senare har man pengarna.

Mannen på andra sidan disken upplyser mig på ett högst arrogant sätt att de minsann har tre veckors handläggningstid och att jag inte skall göra mig några illusioner om att jag skall behandlas annorlunda. Min naturliga följdfråga blir då varför han tror att man i så fall gör sig besväret att komma till CSN sitta och vänta i en och en halv timme för att få prata med en handläggare för att sedan bara bli avsnoppad och de skall lägga handlingarna på hög. Något bra svar hade han inte men han hade redan bestämt sig varvid vidare diskussion kändes meningslös. Jag ber då att få prata med hans chef som kommer ut tittar på mina handlingar säger att vad det gäller studieresultaten är det inga problem men att man måste följa turreglerna. En diskussion utvecklar sig och där står vi och argumenterar en bra stund. Sedan jag nu kommit fram till disken och den första handläggaren har vi diskuterat i närmare en halvtimme men de vägrar att behandla min ansökan. En behandling och godkännande hade tagit två till tre minuter. Jag säger så småningom att jag inte klarar att vänta tre veckor, att jag har barn som inte kan gå hungrigt samt att kurserna vid juristlinjen är av en sådan beskaffenhet att varje försening inverkar på studieresultaten. Handläggaren (d v s chefen) ger då med sig och säger att de naturligtvis inte kan vara så 'fyrkantiga' och även om ansökan definitivt inte kan behandlas just denna dag så skall de göra det så snart som möjligt eftersom jag har särskilda skäl.

Jag går därifrån uppskakad och rejält förbannad över inställningen de har till studenter och kan för mitt liv inte förstå varför de vägrade att behandla en fullständig ansökan, med allt på bordet, en behandling som hade tagit två till tre minuter i anspråk men kan tänka sig att tjafsa med mig i över en halvtimme om huruvida de skall behandla eller ej just denna dag. Dock är jag relativt nöjd då min ansökan säkerligen kommer att behandlas snart.

Idag, en vecka senare har CSN fortfarande inte lyft ett finger vid min ansökan om studiemedel!!

Och varje år är det likadant. Fullkomligt oacceptabelt långa köer på CSN:s kontor och en rent ut sagt grisig attityd från handläggarnas sida. Varför gör man inget åt saken? De är ju väl medvetna om att det kommer en anstormning av ansökningar om studiemedel i samband med terminsstart men inget görs för att servicen skall bli bättre. Tvärt om har man nu istället infört ett BETALNUMMER till CSN. Vill man ringa och prata med dem telefonledes kostar det ungefär dubbelt så mycket som ett vanligt samtal! Jag fick vänta närmare tjugo minuter innan jag kom fram till en handläggare idag medan telefonen tickade in pengar åt CSN.

Jo, jo. Om detta handlar myndigheternas serviceskyldighet reglerad i lag. Detta är inget annat än en stor skandal! Men vi studenter finner os snällt i denna behandling och tänker i all stillsamhet att det blir nog bättre nästa år..

Inga kommentarer: