onsdag, oktober 24, 2007

Levande flådd

Jag varnar för mycket starka bilder, tänk efter innan du klickar på videon

Här hittar du samma video, men mycket längre klippt, med speaker och bakgrunds historia där du kan stänga av när det kommer till det obehagliga. Högerklicka och välj spara (62 MB ca 15 min).


Jag brukar inte vara blödig men att flå levande djur varpå de lever upp till 5 minuter med skinnet avskalat tar i min västerländska hjärna alla priser av grymhet. Tyvärr är det just den synen man har i Asien, ett djurliv är inget värt (läs gärna kommentarerna).

På videon är vi i Kina och där saknas det dels skyddslagstiftning men framför allt finns det där 1,4 milliarder människor som har den attityden. Ett djur är bara ett djur och man har fullt upp med sin egen överlevnad.

Jag anser att djurrättsaktiviströrelsen går till överdrift i väst och består mest av rebelliska ungdomar som gör uppror mot allt och alla, men jag kan absolut inte acceptera det som visas på dessa videor. Samtidigt kan jag förstå att det är viktigare för människorna i Kina att fylla sin mage än att försöka ändra världen.

Som motpol eller kanske parallell måste också nämnas att större delen av judar och muslimer ägnar sig åt skäktning vilket innebär att djur utan bedövning avlivas genom att de hängs upp med huvudet ner varpå halspulsådern skärs av och de lämnas sedan för att förblöda.

Fotnot:
Jag vill påpeka att när jag först hittade den korta videon var jag skeptisk, framför allt reagerade jag på den goda kvalitén och stället där jag hittade den, nämligen just en aktivistsida. Källkritiken sade mig att detta var märkligt eftersom bilder av detta slag borde vara skakiga amatörbilder. Det hela såg för mig väldigt arrangerat ut . Det visade sig sedan att det var ett professionellt team som arbetar för organisationen Swiss animal protection, enligt dem själva den äldsta av skyddsorganisationer bildad redan i slutet på 1800-talet.

Man skall dock åter igen hålla i minnet att vi på båda klippen ser fattiga människor och det kan mycket väl vara så att slaktaren fick lite i fickan för ”göra bra TV”. Därmed inte sagt att det är vidrigt

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch förfärligt..hinner inte skriva mer nu...men håller med..