fredag, oktober 12, 2007

Den svenska välfärden

Hela fallet här:
http://alkoloid.no-ip.com/wojtek/kolumnen/fkassa_060110_4.htm


2005 hade jag en MC olycka i Thailand. Jag kom i ganska hög fart i en kurva och i den hade det spillts ut sand på vägen. Jag for som en vante, men inget ”allvarligare” hände än att jag skrapade upp två sår på ena stortån.

Vad är det man brukar säga, små sår och fattiga vänner… osv. Såret vägrade att läka och varade trots intravenös antibiotika. Man misstänkte resistent bakterie. Jag åkte till Sverige för att få vård.. Vård fick jag, speciellt av Ehja som efter 2 månader fick mina sår att läka genom att helt enkelt ta bort alla mediciner och vårda såret genom minsta möjliga påverkan från kemikalier..

Jag hade mycket ont och mina fötter hade svullnat till den dubbla storleken. Jag var givetvis sjukskriven.

Av någon anledning satte sig försäkringskassan på tvären och ansåg inte att jag var sjuk. Eller rättare sagt, sjukare än vad jag brukar vara. Eftersom jag har problem med åderbråck har jag ont i fötterna. Försäkringskassan ansåg att ”försämringstillstånd ej föreligger” Inga pengar för 1 och en halv månad!

Häromdagen kom så Länsrättens beslut som går på Försäkringskassans linje. Jag var inte sjuk, eller om jag var sjuk så var jag inte sjukare än vanligt och därmed kunde jobba.

Kontentan av det hela är, om du är sjuk så är det ett normaltillstånd och är du inte sjukare än vad du vanligtvis är så skall du stå till arbetsmarknadens förfogande. Kan du inte arbeta med ditt nuvarande arbete skall du vara beredd att ta vilket arbete som helst även om det är i en annan stad, det oavsett samtliga omständigheter.

Visst är den svenska välfärden underbar

Hela fallet här:http://alkoloid.no-ip.com/wojtek/kolumnen/fkassa_060110_4.htm

8 kommentarer:

Anonym sa...

Man ska inte vårda ett sår... man ska läka det.
Det gör man bäst genom att inte störa den normala läkeprocessen.
Det bästa man kan göra är att se till att kroppen har möjligheter att självläka. Ett sår läker från innsidan, inte utifrån.
Har man sår, så ska man se till att kroppen får mycket näring.
Det är den "magiska" lösningen!

Anonym sa...

ja, insidan alltså! *hatar mina egna stavfel*

mr. kolumnen sa...

Jag tyckte mer om vården!

... den gav resultat...

Anonym sa...

ehja - tala inte om saker du inte rår över ...

ähh - går inte i löljig ... ähh'

väx upp!

PS inte till dig W

Hälsn
>T<

Anonym sa...

Man vårdar blommor, äldre och sjuka människor... inte sår. Dem läker man.
Vad det gäller T's kommentar, så vet jag inte riktigt om jag ska bli stött eller ej.
"ähh - går inte i löljig ... ähh'"
*fattar noll*

"väx upp!"
Det är ju också en kommentar att fälla till någon man inte känner!

Anonym sa...

Hej,

Nu är det Lördag igen, och jag tar en snabb surfning förbi för att se vad som händer i den bästa nyhetsrullen i Göteborg...

Ja det är bara att acceptera och gilla läget... Hade Ditt namn varit Ulrika Messing, så hade saken varit i ett annorlunda läge.... Inget fel i att vederbörande gift om sig, men det som i vart fall stör mig är att hon skall ha pension med över 60.000 kronor i månaden intill dess att Sankte Per hämtar hem henne... Me de pengarna (från staten och Dig som tidigare skattebetalare) så finns nog INGA ambitioner att söka sig ett nytt arbete (det finns för övrigt nog inga arbetsgivare som har nytta av en sådan person) utan incitamentet är att personen skall gå hemma och vara tyst, ta ett arbete som diplomat eller bli landshövding... För det brukar ju alla nollor bli som inte har gjort ett enda NYTTIGT handtag för samhället....

UT MED DIG OCH JOBBA, OCH GNÄLL INTE SÅ MYCKET.... ULRIKA MESSING MÅSTE JU OCKSÅ KUNNA HA EN RIMLIG LEVNADSSTANDARD !!!

"Fkassan frågar inte hur sjuk Du är Wojtek! De frågar hur mycket Du kan arbeta, och presumtionen i Ditt fall är 100%, möjligen 85% eftersom Du knappt kan gå, men eftersom nu överinstans beslutat i saken, så är Du frisk... Se det hela från den positiva sidan :))) Domstol har ansett att Du är frisk och det är ett gott betyg... I vart fall rättssäkert"

Avslutningsvis; Fråga inte vad Sverige kan göra för Dig... Fråga Dig själv vad Du kan göra för Sverige... [min ändring] // (JFK)

Ja,,,, Kunta Kinte hade samma problem... Och han var också slav, fast i ett annat system...

Den Svenska välfärden är underbar om man får vara med och ta del av den !

// Judge

Anonym sa...

Kunta Kinte. Det var verkligen många år sedan han var på tapeten, på 1980 talet. Författare Alex Harvey om jag kommer ihåg rätt.

Anonym sa...

Alex Haley skrev boken "Rötter"