onsdag, december 23, 2009

Vinter bilar och mopeder

Jag skulle ta ut bilen idag och sula om den för vintern så att den gick att köra efter att den stått still mycket länge. Den drar nämligen mer än 2 liter per mil. Dubbdäck är ett måste eftersom vi bor i ett hus högt uppe i en backe som aldrig saltas. Problemet var att jag genast insåg att jag inte ens skulle komma ner utan att krocka. Det är smalt och bilar står parkerade längs med hela vägen och man har ca 50 cm på varje sida tillgodo. Så jag tog moppen och sladdade ner i -8Cº.

Jag hade ett antal ärenden att uträtta i centrum och det snöade ymnigt. När jag kommer ut från första stället har gasvajern frusit fast. Jag får loss den till slut men den fastnar farligt emellanåt såsom den gjorde den olyckssaliga dagen förra året när jag skadade mig allvarligt. Då hade gasvajern frusit fast i full fart och det gick inte att få stopp på mopeden.



Efter ett annat stopp var gasen totalt orubblig. Med mopeden fullastad var det bara bita i det sura äpplet och leda den. Det var bland det värsta jag varit med om.

En decimeter snö kommer på en timme medan jag skjuter på ensam, Det tar 1 ½ timme till backen hos mig. Sedan börjar helvetet. Jag och frugan kämpar upp mopeden decimeter för decimeter, halkar, ramlar och svär, allt till skadeglada grannars förtjusning och vår förödmjukelse för inte var det någon som hjälpte till. Det tog oss 2 timmar att putta upp den! Efteråt somnade jag som en sten och vaknade nu med värk i hela kroppen och i synnerhet i min axel som jag skadade förra året.

Jag hatar vintern, jag hatar julen och alla måsten och jag hatar mopeder!

2 kommentarer:

Netta sa...

Är inte förvånad över att ni inte fick någon hjälp i skitenödiga Öööörgryte!!
Och även om jag också tycker illa om julen så önskar jag dej en

GOD JUL !


Kram
Netta

mr. kolumnen sa...

Ja de är inte direkt hjälpsamma, det hade varit en baggis att fästa en lina och dra upp moppen, flera bilar passerade, flera personer passerade och garvade, Fy fan för er!! Och jag vet att ni läser för ni blir ju så förnärmade när man tar upp era löner här på bloggen!! Så förnärmade att ni (åtminstone en av er) går till hot om könsstympning. Fuck you all!

Och till dig Nettan God Hjulet på dig och Kram