tisdag, december 22, 2009

Arg

Det finns inget som kan få mig på så dåligt humör som att betala räkningar. Det är ju rent ocker vad man betalar i miljöavgifter som andra länder högaktningsfullt skiter i och ingen kan säga annat än att detta med miljö är förträffligt bra marknadsföringsätt, att spela på människors dåliga samvete.

Och så detta med människor som lånat pengar och sen säger, ”tyvärr jag kan inte för bla bla bla…" Det skiter väl jag i liksom mina kreditgivare! Pengarna ska vara betalda i tid!

10 kommentarer:

ehja sa...

Det kommer ju från rätt person!
Jag hade lagt undan pengar till barnens julklappar ett år. Fattig som en kyrkråtta är jag alltid, men på den tiden var det riktigt illa. Men jag lyckades spara lite pengar. Du ringde från Thailand och frågade om jag kunde sätta in pengar. Det var kris med ditt visum och du var utan pengar. Du lovade att jag skulle få tillbaka dem inom två veckor. Alltså innan jul. När julen var över hade jag fortfarande inte fått några pengar. Det tog tre år för dig att betala tillbaka dem. Inte i rena kontanter, utan du sa, när vi var ute och käkade förra året, "Jag kan betala din nota, eftersom jag är skyldig dig lite pengar." Jag garvar gott åt att du får smaka på egen medicin!

mr. kolumnen sa...

Oj fick du luft, oj oj oj!

Och alla pengar jag skänkte till dig har du glömt

Sånt är livet

mr. kolumnen sa...

Liksom alla datorer jag skänkte.

För övrigt, barnens julklappspengar som Ehja sparade i ett år, och hela julen som jag förstörde bestod i ... 500 kr

Ha ha ha ha, jo, det är sant

ehja sa...

Alla pengar som du skänkte? Du skänkte gamla datorer från ABF och skärmar som du hittat på samma ställe. Men visst... de hade ett värde. Men ja... 500 var mycket pengar att missta i juletid, när man ska köpa klappar till 3 barn.

ehja sa...

Alla pengar som du skänkte? Du skänkte gamla datorer från ABF och skärmar som du hittat på samma ställe. Men visst... de hade ett värde. Men ja... 500 var mycket pengar att missta i juletid, när man ska köpa klappar till 3 barn.

Anonym sa...

Ett tips när man skall låna ut pengar är att skriva någon form av avtal där det framgår vem som har lånat ut pengarna och vm som är låntagare och vilket belopp det rör sig om och när pengarna senast skall vara återbetalda. Av låneavtalet bör det även framgå vilken ränta som löper under avtalstiden och vilken dröjsmålsränta som skall gälla vid uteblivna amorteringar, s.k dröjsmålsränta. Vidare så bör borgenären alltid se till att få säkerhet för sitt utlånade kapital varvid man kan be gäldenären exvis pantförskriver sin fasta egendom eller överlämnar en lös betydelsefull sak till borgenären vid samma tillfälle som kapitalet överlämnas till gäldenären, s.k. handpant.

Själv lånar jag aldrig ut några pengar eftersom jag saknar likvida medel och brukar aldrig heller låna eftersom jag aldrig har råd att betala tillbaka.

Happy Christmas

mr. kolumnen sa...

Man ska inte blanda in pengar ekonomi och gåvor vänner emellan. Det har förstört många gånger. Är man riktiga vänner behövs inga sådana ekonomiska yttringar.

Det är vidare riktigt att jag inte betalade i tid, det är likväl riktigt att jag skänkte en del pengar (mer än de 500 kr det tjafsas om här) till Ehja både från Thailand och från Sverige. Jag hade gott om cash när jag startade mitt företag i Thailand. Det är vidare riktigt att jag skänkte 3 datorer, däremot inte sant som det påstås att jag skulle ta datorer eller skärmar från ABF. Jobbar/jobbade man med IT samlar man på sig en hel del.

I övrigt kan jag bara säga att det i vanlig ordning förhåller sig så att hos vissa är minnet bra men kort

God Jul

ehja sa...

Du ljuger som en häst travar! Men visst... kör på det!

mr. kolumnen sa...

God jul på dig också. Det är tråkigt när man drabbas av Alzheimers.

mr. kolumnen sa...

BTW, du kanske behöver en dator eftersom du är så fattig. Jag har ett par som jag byggde förra året och som vi inte använder. Tänkte på dig eftersom det är jul och du har ju inte råd med annat än kg choklad och två askar cigaretter om dagen.