torsdag, december 17, 2009

Livskvalitet

Jag chattade med en vän idag. Hon frågade: Vad är livskvalitet för dig? Jag svarade, belöningssystemet i hjärnan: äta, dricka och knulla. Hon tyckte att jag var ytlig och började ta det ur ett socialt perspektiv. Att man har val och så vidare, att man inte behöver ta det första glaset, att man ska ha ett bra liv under de förutsättningar som finns. Men det är ju så enkelt som Nobelpristagaren i år kom fram till. Om man är alkoholist så har belöningssystemet gått snett, samma med ätstörning eller sk sexmissbruk. Så hon frågade, kan man ha livskvalitet om man sondmatas? För mig är svaret solklart nej. Allt annat är förskjutning och förnekelse. Kan man ha ett bra liv om man är impotent? Nej då har man bara förträngt det. Kan man ha ett bra liv utan pengar? Nej det kan man inte. Allt annat är ren och skär lögn.

Men det är kul hur förbannade folk blir när man säger sanningen, för om man skalar ner sitt liv till basic så handlar livet just bara om att äta, dricka och ha sex. Om man sedan har förmånen att vara frisk är det ju bara bra, för allt annat inskränker på begreppet livskvalitet.

Tillägg: kl 14:00
Sorry, glömde en sak, att ta hand om sin avkomma, fast… om det tillhör kategorin livskvalitet vill jag helst inte uttala mig om

9 kommentarer:

Anonym sa...

resa då?

Anonym sa...

Du är fanimig inte klok i huvudet

Anonym sa...

Nu är frågan hur många "Måsten" det finns i livet? Gissa...!!

mr. kolumnen sa...

Det finns inga "måsten". De sätter man upp själv

Anonym sa...

Jo, det finns 2 måsten. Du måste välja och du måste dö.

Anonym sa...

Livskavlitet är när man är tillfreds i livet utifrån förutsättningarna, att man mår bra av att få leva på det sätt man lär sig trivas med!

mr. kolumnen sa...

... alla dessa anonyma ...

hur kan man lära sig trivas med att bli sondmatad?

Anonym sa...

Skål från en som skiter i rubriceringen livskvalité eftersom det ändå mest bara är skitsnack från början till slut om massa klyschor...

En god whiskey, en fin cigarr, en späd liten kvinna runt 25 och en god middag och sedan sömn på det räcker för mig.

God jul.

mr. kolumnen sa...

Ohhh, en "anonym" jag tycker mig känna igen!

God jul på dig