fredag, maj 16, 2008

Fredagskrönika nr1 av anonym skribent

Nu tar jag mig friheten att fylla på med en artikel varje fredag för att stimulera alla läsare av denna blogg

Generalsekreteraren i Sveriges advokatsamfund Anne Ramberg säger till tidningen Fokus att domen är "häpnadsväckande" eftersom människor inte behöver vara misstänkta för något brott för att få sina datorer genomgångna.

Uttalandet har självfallet sin grund i att fröken Ramberg sitter som ordförande hos sveriges prostituerades riksförbund utan skyldighet att tillvarata sina klienters intressen eftersom detta kan hota rättsäkerheten vid de svenska domstolarna. Med rättssäkerhet avses säkerhet för rätten, eftersom en nitisk advokat på ett mycket enkelt vis kan förlöjliga hela systemet om denne så vill.

Brottsbekämpning handlar om att vara före brottslingarna. Och får inte polisen och tullen de rätta verktygen, så kommer tjuven alltid att vara två steg före. Mig gör det ingenting om man granskar. Det går även bra att granska mig, ända in i kalsongerna om kvinna så vill. Det är när man har saker att dölja som integritetsfrågan kommer upp på dagordningen.

I en liten by - ta som exempel Crocdile Dundee:s lilla by - där alla visste allt om alla, så går det inte att släppa en brakskit utan att alla vet om det. Och vet alla om allting, så vet alla om ens problem också. Och om alla vet om ens problem, så behövs inga psykologer. Psykologer är mindervärdiga människor som oftast hade en trasslig barndom och som vill ha upprättelse och börja lära känna sig själva. I ytterlighetsfallen så gör de sig våld på andra människor, för att de skall må ännu bättre och rättfärdiga sin egen sinnesjukdom.

Men vad har det med terroristlagar att göra, och hur kommer generalsekreterare Ramberg inb i detta sammanhanget. Jag vet inte ? Utan den frågan lämnar jag öppen för de som är mer lärda.

Videon som presenteras idag med bussen som sladdar är i och för sig gammal. Har sett den ett par gånger förut, men kan instämma att det ser häftigt ut. Undrar bara hur passagerarna kände sig längst bak i bussen? Ingen kom till skada och det var billigare än att köpa en tivolibiljett !

Värdlsproblemen ökar i Burma och Kina, men va f-n kan jag göra åt detta ? Skänka en hundring till ett svenskt insamlingsprogram som visas på svensk tv och som går rakt ned i fickan på den ambassadör som åker iväg på en fylleresa för att leka hjälte? Nä, då köper jag hellre brännvin för pengarna, tänder ett ljus och hoppas att vår allas gud skall visa de östasiatiska länderna lite mer barmhärtighet.


Nu är det som bekant fredag igen, och då är det arbetarens högtid. Hem på kvällen, korka upp och sedan försöka övertyga kärringen om hur allt fungerar och sedan iväg till svarven på Måndag.

Arbetarens löner har faktiskt stigit mera än tjänstemännens i år och det är en oroande utveckling tycker professor Grogg.

Arbetarna vinnare i lönematchen
Uppdaterad 2008-05-16 10:33
http://www.di.se/

För tredje året i rad stiger arbetarnas löner snabbare än tjänstemännens - i alla fall i procent räknat. Det nu sagda innebär att tjänstemannen som har 150.000 kronor i månadslön endast fick ett påslag till 175.000. Procentuellt blir detta 16% och den vanlige jobbaren gick från 14.000 till 19.000 vilket innebär ett lönepåslag om 35%...

Nä arbetaren måste kuvas för annars kan inflationen bli hyperintensiv... Vi tar och höjer bensinpriset till 33 kr / litern så fanskapet inte kan åka ut med familjen och handla eller koppla på husvagnen för att umgås med de andra arbetarna på en solkig camping någonstans. Vi passar även på att höja spritpriserna och skickar skräckreklam om hur farligt det är att försöka vinna pengar på Lotto, a la Winberg !

När jag nu ser på min iskalla Margarita, med en liten citron skiva som skvalpar runt bland saltet, så börjar jag faktiskt fundera på om jag skall ta semester i Grekland eller Spanien i år... En resa till Grekland kommer att gå lös på ciruks 42.000 fast en resa till Spanien stannar endast på 22.000. Nä det blir bnog spanien igen, för jag bara älskar dessa grisfester där man kan springa omkring nakna med varandra och umgås och bedriva gyttjebrottning....

I allt elände med höjda priser, så är ett glädjeämne i vart fall att Claudia Shiffer börjar ta av sig kläderna.


Denna plansch skall jag sätta upp på väggen på Måndag - men frugan får inte se att jag skriver ut den för då kan man råka ut för skilsmässa - så att grabbarna blir glada.

Avslutningsvis så tror jag att det var olja som gjorde att bussen sladdade, men å andra sidan kan det vara busschauffören själv som var i lektågen och ville prova om det verkligen gick att göra en bredsladd med en dragspelsbuss.

Detta var nummer 1 av fredagskrönikan.

Vi ses nästa vecka.

Mvh
J

http://www.expressen.se/noje/fredag/1.1163731/claudia-schiffer-poserar-topless

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Jag tackar och bockar ödmjukast för att "fredagskrönikan" publicerades på första sidan med tillägg av bilder.

Man blir så glad att man också skulle försöka sig på en Onsdagskrönika, men tyvärr så har jag inte hunnit nyktra till riktigt då, så det får endast vara en fredagskrönika så här i början tills jag lärt mig stava..

Mvh
J

mr. kolumnen sa...

Du har en skarp hjärna och uttrycker dig på ett mycket träffande sätt och med god portion humor.

Fortsätt gärna på fredagar, dvs om du nyktrat till tills dess;-) så kanske slöfockarna börjar att kommentera. För jag börjar undra när jag har ca 7-800 besökare om dagen och inte någon skriver

Slutsatsen måste vara att antingen jag är alldeles för tråkig men lagom att kika in i nyckelhålet till eller så är ni allt för imponerade av mina skrifter och inte vågar att yttra er med risk att avslöja okunskap ;-), hi hi hi

Nä gott folk, ta det med glimten i ögat och se till att engagera er mera eller åtminstone försöka att ge uttryck och tankar och funderingar

Anonym sa...

nato är en vansinnig idé