tisdag, maj 20, 2008

Eurovision song contest

Så var det då Eurovision Song Contest igen. Alltid lika kul. Jag brukar alltid bänka mig och skriva ner några kommentarer. Åter igen skall jag slå mig för bröstet och slår idag vad om att jag kommer att tippa fram vinnaren.

Tyvärr spelade jag inte in programmet så videorna nedan är tagna ur förhandsvisningarna och ett liveframförande är sannerligen en helt annan upplevelse. Vissa artister växter andra sjunker som en sten. Till nästa omgång skall jag ha aktuellt framförande. Jag vill också tillägga att jag inte har hört bidragen innan dagens semifinal. Inför nästa kanske jag kommer att ha förutfattade meningar

Detta med Eurovision Song Contest är skitkul tycker jag. Men nu hoppar vi direkt till de tävlande och till förstå-sig-påarna, hmmm… inklusive mig :-) Fast håll i minnet att det är liveframträdandet som jag tycker till om

1. Montenegro: Stark låt, välframförd, proffsigt.
Betyg 7

2. Israel.
Ballad. Bra låt, taskig sångare I övrigt tråkig show.Betyg 5

3. Estland. Ett roligt gäng, rolig scenshow, ovanligt, låten alá Trazan Apansson. Snygga hoppor
Betyg 6

4 Moldavien. Ballad. En klassisk ballad. Gammal sångerska. Fin mycket bra låt som hade behövt en bättre scenshow
Betyg 5

5. San Mario. Ballad, pojkband. Stark låt. Bra sångare. Tråkig show. Låten växte inte, bara starkt starkt hela vägen. Bra
Betyg 7

6. Belgien Ett försök till att vara roligt. Patetiskt. Uselt och klämkäckt. Låter som musik till en gammal familjefilm. Men kan de inte sluta tänkte jag.
Betyg 3

7. Azerbadjan. Vitklädda rockande änglar. Otrolig röst hos den manliga sångaren. Både högt och lågt. Låter lite som gamla Europé. Bra scenshow. Bra låt. Riktigt bra och också ögongodis.
Betyg 9

8. Slovenien.
BDMS-anspelningar. Usel sångerska, men snygg. Bra scenklädesbyten, gammalt trick. Låten kanske hör hemma på dansgolven. Eurodisko.Betyg 5

9. Norge. Ballad. Bra låt som jag hade velat höra på radio. Ingen scenshow alls. Ingen utstrålning. Hon hade bra röst men hade gjort sig bättre i studio
Betyg 6

10. Polen. Ballad, vacker scenshow. Mycket bra sångerska. Hon kunde verkligen sjunga. Mycket stark låt.
Betyg 9 (och det inte för att jag är polack)

11. Irland med sin kalkon. Mycket rolig scenshow. Allt är en stor parodi. Helt hysterisk låt som jag garvar åt. Om den vinner är det rena rama döden för det så seriösa Eurovisionsfestivalen. Roligt.
Betyg 5

12. Andorra. Ordinär diskolåt. Intetsägande. Ett gäng tjejer som ler, sjunger och hoppas på att refrängen skall fastna ”oh Kassanova”
Betyg 4

13. Bosnien. Bedrövligt kass låt. Scenshowen försöker vara rolig. Nää, sluta
Betyg 2

14. Armenien. En Shakira-kopia. En egendomlig låt med inslag av folkmusik. Tyvärr sjunger han falskt och skrikigt, Scenshow och koreografi OK.
Betyg 6

15. Nederländerna. Fullständigt intetsägande låt med arabiska skalor här och där. Känns som en dussinlåt och hysteriska dansare i bakgrunden. Sjunger rent, bra röst men nej.
Betyg 3

16. Finland. Hårdrock Känns som samma genre som Azerbadjan, fast Azerbadjan gjorde det bättre med scenshowen. Annars ordinär hårdrocklåt. Säkert bra live
Betyg 7

17. Rumänien. Ballad. En smäktande ballad. Stark låt. Bra upplägg med duetten. I sin genre mycket bra men den manlige sångaren sjunger tidvis falskt. Ingen scenshow.
Betyg 9

18. Ryssland. Segertippad. Men inte segertippad hos mig. Sångaren tar i så han nästan kissar på sig och sjunger falskt. Låten bra. Känns tillgjort och ingen äkthet. Overdone
Betyg 5

19. Grekland. Känns som en stark låt som låter USA producerad. Jag saknar anknytning till Grekland även om någon bozookas kommer i mitten. Annars väldigt bra. Snygg tjej även om en Britneykopia. Bra
Betyg 8

Live

2 kommentarer:

Anonym sa...

...saknar betyg på Sverige eller är dom inte med?

/ Nollkoll

mr. kolumnen sa...

Sverige kommer i Semifinal 2, på torssag och den stora finalen (där Sverige inte har en chans) kommer på lördag