lördag, maj 24, 2008

Eurovision Song Contest Final

Jag vet inte varför jag engagerat mig så mycket i detta. Tippar på att det är mest för att jag tycker det är så roligt att tippa, haha, och jag brukar ha rätt. Ja ja , jag kommer väl få äta upp allt jag har skrivit och tyckt ;-)

Nu börjar det!

1. Rumänien
Vilken drömstart, Alltså att en så stark ballad börjar som nr 1. Och den är verkligen bra. Ett näst intill perfekt framförande. De är verkligen bra. Förra gången fick de 9 poäng, idag blir det en också en 9, tivärr småmissar killen, men som sagt en underbart fin ballad
Betyg 9

2. Storbrittanien
Jag får direkt associasioner till Seal. Låten gör en glad, det är första gången jag ser den live. Det är verkligen skönt gung i den. Man får lust att dansa. Bra sångare, inte en miss, Tråkig scenschow och allt som allt är den rätt slät. Inget lyft
Betyg 6

3. Albanien
Ballad. Falskt, helt out of tune. Vacker ballad men den är helt uträknad. Jag går på toa under tiden. Katastrof
Betyg 2

4. Tyskland
Bedrövligt falskt, usch, har de problem med medhörningen? Det var hemskt, men det är även en intetsägande låt
Betyg 2

5. Armenien
Bra, men inget medryckande. Bra framförande. I mina öron blir det väldigt mycket "kele kele". Publiken gillade det. Jag är tveksam
Betyg 5

6. Bosnien
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tycka om detta, så märkligt, fast av någon anledning tycker jag bättre om den än sist. Precis som förra gången anser jag att den är chanslös. Känns som bla bla bla bla, och bla bla bla bla! Nej tyvärr, sågad
Betyg 2

7. Israel
Det är en sån fräck inledning på sången, sen förstör rösten det hela, annars fastnar jag faktiskt mera för sången än sist. Mot slutet av låten slappnar han av och fokuserar, men det håller ändå inte vinnarklass
Betyg 5

8. Finland
Ja jag ändrar inte mycket i min åsikt här heller. Bra rock, starka röster, Headbanging, och "Ho, Ha, ja det är bra men Azerbadzjan kommer göra det bättre. Det är fräckt med lite finsk hårdrock, men kanske är Lorditiden förbi. Dags att satsa på nytt koncept
Betyg sänkt till 6

9. Kroatien
Tappade tydligen käppen på genrepet. Hoppas att det blir mera go nu än sist i semifinalen. Men nä, jag är fortfarande rädd att han ska få en hjärtattack. Fast all heder åt denne man och de andra artisterna. Fast hade jag inte vetat att det var Kroatien hade jag tippatt att låten var Rysk
Betyg 3

10. Polen
Helt klart är det att det är Rumänien som konkurrerar om balladerna. Tycker tyveärr som den Polack jag är att det väger över till Rumänien. Fast Polsk/Amerikanskan gjör ett näst intill perfekt framförande, Hon har anklagats för att vara en studioprodukt att hon inte kan sjunga live. Men det kan hon sannerligen. Vacker ballad, berör även om även den känns amerikans. Bra jobbat
Betyg 9

11 Island
Bra Eurodisko, Ljudteknikerna har det svårt med ljudet idag, Allt för mycket sång och musiken försvinner. Synd på en bra låt som inte fick sin rättvisa i tryck. Jäkla klantar. Låten som sådan håller tyvärr inte högsta klass enligt min mening, även om det säkert blir ett j-a tryck på dansgolvet i Patong. Bra gjort Island
Betyg 8

12 Turkiet
Denna låten växte sedan sist. Fast poängmässigt kan inte jag ge den mer än ett påslag av ett poäng. Låten är bra, de sjunger rent, men utstrålningen fattas. Men det rockar bra
Betyg 7

13 Portugal.
Portugiserna har varit arga, kanske med all rätta. Idag växte låten rejält. En vacker början och en bra refräng. Faktiskt växte den rejält. Kanske för att jag inte tittar på henne ;-) Nej men något i mitt slaviska hjärta vaknade. Proffesionellt framfört rent musikaliskt. Stark låt. Ett rejält blir det i poäng från mig. Sist fick hon 4
Betyg 8

14. Liauet
Jag undrar vad det är frågan om. Alla sjunger falskt idag. Det är tekniska problem. I övrigt finns inte mycket att tillägga. Hi hi hi och ho ho ho ho. Ärligt talat känns det som en låt från Irland, bara lite steppdans som fattas. Men Proffesionalismen finns inte. Och låten är si och så med, men ganska medryckande
Betyg (lte högre) 3

15. Sverige
Självklart vill man att hon ska vinna. Kom igen. Vi får se hur det går. De har problem med ljudet och medhörningen. Hon sjunger inte falskt i vanliga fall. Eller är det nerverna. I övrigt bedrövligt mixat mellan kör och leadsång. Jag blir förbannad. Ljudteknikerna har förstört. Helt övertygad om det. Annars tycker jag att låten är si och så, men dn är tung, som sagt kanske har jag räknat ut den för lätt, fast ska jag vara ärlig tror jag att Sverige är kört!
Betyg lätt höjt till 7

16. Danmark
En låt som är lätt att tycka om, trallvänlig. Om den har vinnarstatus vet jag inte, Den är mysig och gör en glad. Mycket bra refräng. Bra Danmark. Och förresten var det inte en falsk ton här, Kanske är det trots allt nerverna som spelar spratt för vissa. Långa hotellnätter och m,ycket umgänge. Tro mig jag vet hur det kan vara
Betyg 8

17. Giorgien
Sensuell låt. Faktiskt känner jag att jag undervärderade den i semifinalen. Skönt beat, fast det är är en märklig låt. Skön scenschow. Denna låt växer också, fast det är lite falskt där också
Betyg fortfarande 6

18. Ukraina
Vinnartippad tidigare av mig. och jag har inget annat att säga nu. Superbra låt. Proffsigt värre, snygg scenschow. Inte en falsk ton. Perfekt! Hon kommer troligtvis att vinna!
Betyg 10

19. Frankrike
Ja det är ju ens värt att kommentera, fast jag tippar en förlorare här, en sista plats!
Betyg 0

20. Azerbadzjan
Fantastiskt. Denna borde sopa mattan med alla, vi får se hur röstningen går. Vilken låt, vilken scenschow!
Betyg10

21. Grekland
Tyvärr mycket sämre framförande än sist. Nerverna eller ljudet. På video är hon en klar favvo, men dett räcker nog inte. Fast man vet inte. Det är vanligt folk av kött och blod som ska rösta. Låten är kanon, hon är snygg och sjunger hyfsat, men detta räcker inte. Sedan bör hon nog putsa lite koreografi
Betyg 10

22. Spanien
Vad f-n är dett? Ett Irland som tagit sig vidare? Fast jag gillar det skarpt. Vad ska man säga. Fräckt att våga sticka ut. Ja alltså inte med konceptet med hoppor, men låten. Liknande har jag inte hört. Den får höga poäng även om jag inte tror den vinner
Betyg 7

23. Serbien
Svårt att uttala sig nu när man hört alla andra låtar och så kommer det en som man knappt hört. Vacker ballad. Men hon har ingen vidare röst. Vacker ljussättning. Och ju längre jag hör på låten tycker jag att hon kan nog sluta nu. Jag har hört att den om att hon är populär och jublet är högt i arenan. Fast jag vet inte. Inte för mig
Betyg6

24. Ryssland
Onekligen låter han mycket bättre nu än alla andra gånger. Personligen tycker jag mig se spår av missbruk, men det hör inte hit. Framförandet är utmärkt, även om han fortfarande tar i som bara den utan att rösten eller hans utstrålningen håller. Detta är dock en stark utmanare. Tydligen massa pengar involverade. Kanske därför den fina placeringen i slutet. Så att folk kommer ihåg. För mig var detta inget
Betyg höjt till 7

25. Norge
Precis som förra gången gjorde inte hon något större intryck på mig. Det saknas karisma. Även om låten är bra fast något tråkig. Som sagt radio, eller varuhus. Nej Inte en chans här
Betyg 6

Sammanfattningsvis säger jag så här innan omröstningen att. Ryssland har blivit farligt, vad det gäller balladerna är det Rumänien som håller högre. Jag tror att Sverige har gjort bort sig pga dåligt framförande, Grekland likaså. Enligt mig borde ordningen på de tre första vara

Azerbadjan
Ukraina
Rumänien


Jag tror som förut att Ukraina vinner om inte Ryssland fast jag hoppas på Azerbadzjan



5 kommentarer:

ehja sa...

*väntar med spänning på resultatet*
Roligast av allt är att se hur rätt/fel du har!

ehja sa...

Ditt betyg till vinnaren var ju inte högt. Däremot var ju din gissning nästan rakt på. Jag är lite impad. (och ja.... jag medger att jag är skitsur för att jag inte fick chansen att känna lite skadeglädje för att du haft fel.)

mr. kolumnen sa...

He he he, mmm, Jackie var också sur och gapade något om att jag alltid ska ha rätt... Ja ja...

Fast röstningen är rena rama parodin, likaså, ähhh, jag får skriva om det imorgon. SEN ÄR DET SLUT! Många bra låtar var det i varje fall

Anonym sa...

Allt du är en självgod skitstövvel som inte ens kan stava

Anonym sa...

Till anonym ovan,huruvida om han är en skitstövel eller ej,är något som jag inte tycker att du skall utala dig om. För när man skriver sånt här på andras bloggar är den största skitstöveln man själv.Men det är väl det du vet,så du bara måste kicka på någon annan.LÄGRE KAN MAN INTE SJUNKA!!!!
Och om han stavar fel,ska du bara skita i. L