söndag, december 02, 2007

Yttrandefrihet



Frågan om yttrandefrihet har alltid engagerat mig och har varit ett återkommande tema på Kolumnen. Inte minst de gånger som jag befinner mig här i Thailand känner jag mig bakbunden och kan inte säga vad jag vill.

Jag vill inte gå in på politiska frågeställningar i Thailand, positivt är att det i december skall hållas demokratiska val

I Sverige skall vi värna det fria ordet och motsätta oss varje form av censur om uttalandet inte uppenbart strider mot lag. Detta är en stor och viktig principiell fråga

3 kommentarer:

Anonym sa...

"..om uttalandet inte uppenbart strider mot lag" Då olika former av förlöjligande och kritik av kungahuset är förbjudet enligt lag i Thailand torde även blockering av ex-vis YouTube vara ok eller hur?! Självklart anser jag. Eller är det SVENSK lag och västerländska värderingar som ska tillämpas överallt där vi svenska anser att så är lämpligt?

Ta seden (och lagen) dit man kommer nämns ofta i samband med invandring hit till Sverige. Sjävklart ska detsamma gälla för svenskar i världen!!

mr. kolumnen sa...

Riktigt så enkelt är det inte, eftersom konstitutionen är just nu åsidosatt och krigslagar gäller även om man lättat upp på mötesfriheten.

I övrigt håller jag med dig att lag skall gälla och jag är den sista att kasta på andra länder och kulturer våra västerländska värderingar. Jag har full respekt för dessa och efterlyser samtidigt en större förståelse för att det ser annorlunda ut i stora delar av världen för svenskt vidkommande

Anonym sa...

Kära A. Jag tycker WT verkligen verkar ta seden dit han kommer, det är ju det han beskriver för oss. Mot sådana som dig A går det dock inte att argumentera och det är väldigt svårt att följa någon slags logik ditt resonemang.