måndag, januari 24, 2000

Tusen kronor i månaden för böcker

En första tanke som student så här inför terminsstart är ju som vanligt: hur skall jag få råd med alla böcker som krävs.

Det krävs av mig som juriststudent att ofantliga mängder böcker anskaffas. Det handlar för min del om att skaffa fram närmare 2.600 kr för en halv termin. Den andra halvan blir det lika mycket litteratur som skall köpas, alltså i dryga tal kostar mig kurslitteraturen 5.000 kr på en termin.

På CSN har man inte tagit hänsyn till detta på något vis utan vi som studerar juridik och f ö medicin (som ju också har en omfattande kurslitteratur) får lika mycket i studielån som andra som inte alls behöver lika många böcker. Det innebär alltså att jag har ungefär en tusenlapp i månaden mindre i studielån än andra studenter.

Man får väl leva på makaroner igen.

Inga kommentarer: