lördag, januari 15, 2000

För barnens bästa?

Inte nog med att det i svensk rätt i verkligheten inte existerar något 'barnets bästa', eftersom domstolarna vid vårdnadstvist i praktiken bedömer graden av motsättning mellan föräldrarna.

Nu skall fäderna även klämmas på ett skamligt högt underhållsbidrag. Själv har jag min dotter hos mig fem dagar i sträck varannan vecka, alltså närmare hälften av tiden, men det är mamman som får alla mina icke existerande pengar och dessutom ett fett bostadsbidrag. Själv får jag inte en krona i bidrag till dottern men väl en ansenlig hög brev från kronofogden. Eftersom jag älskar min dotter vill jag trots det träffa henne mera. Men det går inte för sig. Anledningen är just bidragssystemet. Mamman skulle nämligen förlora en del eller hela underhållsbidraget om jag fick träffa dottern mera. Barnets bästa i centrum? Kyss mig i häcken.

Wojtek Wybraniec

PS. Artikeln även publicerad i Aftonbladet lördag 15 januari 2000

Inga kommentarer: