
En stor klädkedja har för inte så länge sedan börjat att sälja spetsunderkläder i storlekar precis lagom för en åttaåring. Dessa finns i färgerna vitt och svart. Alltså för fortfarande kroppsligt outvecklade barn. Vem köper dessa? Vilka föräldrar gör det? OK barn vill efterlikna sina föräldrar men är det inte en frågan om objektifiering och en sexualisering av barn?
Det är likadant med reklamen som omger oss dagligen. Reklammakaren har nämligen kommit på att det som är lite förbjudet attraherar oss och görs reklamen på det sätt som närmast är att betrakta som en gråzon till vad som är tillåtet kan man sälja mer av sina produkter. Därför omges vi ständigt av reklam i denna gråzon. Ett högst aktuellt exempel i dessa dagar är Apollos reklam för sina resor där man får se en en femton kanske fjortonårig flicka iklädd i en minimal g-string liggande på en luftmadrass och läsande på en tidning.
Men denna objektifiering har även nått 'de fina salongerna' och på Stockholmsoperan uppförs just nu en pjäs som handlar om en fjortonårig flicka som blir kär i en vuxen man varpå ett passionerat käleksdrama följer.
På Internets sexsidor lockar annonsörerna med texter som 'bearly legal' och det talas om Lolitor och småflickor som är tillsammans med vuxna män för första gången och även föräldrar.
Man skulle kunna dra åtskilliga exempel. Jag anser att allt sammantaget leder till en allt större grad av acceptans av att barn utnyttjas på ett högst otillbörligt sätt och dessutom ger dessa sjuka män vatten på sin kvarn. Barn skall vara barn och få lov att vara barn. Inte utnyttjas av kommersiella intressen och några få sjuka mäns önskningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar