lördag, november 14, 2009

Pyrrhusseger

Åter igen kan jag konstatera att det finns saker man inte bör skriva om eftersom människor inte vill kännas vid vissa sanningar. Vid det laget har jag trampat fyra personer på tårna. Hade inläggen gällt mig hade jag viftat bort dem, det hade bara runnit av utan kommentar. Men jag kan tydligen inte sätta de gränser som hade gällt för mig eftersom jag uppenbarligen blivit hårdhudad (vilket i och för sig inte är förvånande).

Jag pratar om inlägget från 12 nov 2009 som handlar om en vän (eller f d vän) där jag har synpunkter på att en tjej tillåter sig totalstyras av en man efter enbart några veckors förhållande. Hon får inte ha kontakt med ”män som hon tidigare haft relation med”. Hon ”vill inte såra hans känsla” uttrycker hon själv. Fokus kom från henne istället att handla om att jag otydligt angivit att hon under lång tid varit älskarinna åt enbart en gift man istället för som det kan tolkas flera män. Vad hon egentligen är arg på är naturligtvis hennes eget beteende. Att ge upp sin integritet för att en mans svartsjuka kräver det.

Jag pratar om en midsommarfilm som jag tog bort. Jag tyckte att den var en frisk fläkt och de som sett den har bara skrattat. Huvudperson i filmen kände sig kränkt. För övrigt är det enda gången som jag tagit bort något från denna bloggs över 10-åriga historia.

Jag pratar om en skandal på ett bröllop där bruden på självaste bröllopet hånglat med en annan kille

Jag pratar om en tonåring som lättvindigt uttalar sig om en frånvarande fader och där jag klippt ur avsnitt ur hennes blogg för att påvisa på vilken nivå hennes resonemang kring andra spörsmål låg.

I två av fallen ledde detta till osämja, förmodligen livslång sådan. Så frågan är: är det en Pyrrhusseger och till vems gagn?


PS. Samtliga omskrivna har egna bloggar och har alltså själva valt offentlighet

2 kommentarer:

antibimbocompaniet sa...

Hej Wojjen, är det dags att ge mig en känga igen. Ja, du har rätt att det är mitt eget beteénde som jag skäms för och det är jag den första att erkänna.
Men vad det anbelangar utlämning så är JAG noga med vad jag lämnar ut om mig själv, det är väl kanske fegt. Men jag är inte bekväm med att fläka ut mig.
kram L

mr. kolumnen sa...

Växthuset: Nu är det ju inte "att ge dig en känga" som är andemeningen i denna text. Det handlar om dyrköpta segrar/sanningar

//Kram på dig