torsdag, november 12, 2009

Piloten var full


Piloten var påverkad av alkohol och skulle flyga ett passagerarplan men greps av polis

Några rättsliga efterräkningar har han knappast att vänta eftersom det inte finns lagstiftning, varken i Sverige eller utomlands. Piloter förutsätts helt enkelt att vara ”perfekta”

För ett antal år sedan kände jag dem som flög posten, Malmö-Göteborg-Stockholm-Umeå. Ett gäng riktigt trevliga grabbar som lät mig flyga (jo jag kan flyga också, ”jag är inte rädd”). Förutom en uppvisning som de gjorde där jag kunde se både rymden och fiskarna i havet under en inflygning till Umeå, gjorde de glada grabbarna en skandal när kaptenen ramlade ur flygplanet efter en landning. Inget hände, i vart fall rättsligt.

Det är alltså så att en person som cyklar full straffas i princip som en som kör bil full, medan det är helt lagligt att flyga full

Inga kommentarer: