måndag, februari 04, 2008

Taskig kvinnosyn, vad är det?


Ibland springer jag på förnärmade svenska kvinnor som hasplar ur sig: ”han har en taskig kvinnosyn”! Vad är då denna ”taskiga kvinnosyn”? Jag googlade lite och fann detta.

* Det är alltid män som har taskig kvinnosyn
* Taskig kvinnosyn är när man sitter med hjärtat i halsgropen när frun kör bilen (1962)
* Taskig kvinnosyn är om man anser att kvinnor shoppar mera meningslösa prylar än vad killar gör. http://tonarsmorsa.se/2007/10/01/taskig-kvinnosyn/
* Taskig kvinnosyn är om man tycker att en tjej beter sig som en hora när hon hårdraggar på krogen. http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=80242&page=1
* Taskig kvinnosyn är att veckla ut nakenbilder på tjejer under en basketbollsmatch för att distrahera motståndarlaget http://hd.se/sport/2007/03/09/analys-tvaa-saker-var-inte-bra-oeb/

Kan någon definiera detta med taskig kvinnosyn? Finns det någon motsats till taskig kvinnosyn?

5 kommentarer:

Tonårsmorsa sa...

Tycker ditt inlägg är intressant (dock hoppas jag det framgick att mitt eget inlägg var skrivet med ironi! ;-) )

Jag tycker att taskig kvinnosyn är när man ser ner på kvinnor och det tror jag inte alls att bara män gör, utan jag tror det finns en massa taskig kvinnosyn bland oss kvinnor själva!

Jag tror också att taskig kvinnosyn har en motsats och det är att ha en taskig manssyn, för det är det många som har också, däremot tror jag tyvärr det är mest kvinnor som bär en taskig manssyn och att det är mer ovanligt att män bär det mot det egna könet!

Som sagt: intressant!

http://tonarsmorsa.se

Anonym sa...

Om man googlar på "taskig kvinnosyn" får man 771 träffar. Om man googlar på "taskig manssyn" får man 10 träffar. Du kanske istället skulle fråga va "taskig manssyn" är för något?

Skämt åsido. Jag tror att "taskig kvinnosyn" är nåt en del hasplar ur sig när någon inte tycker som dem om kvinnor och när de inte har några sakliga argument för att hävda att deras åsikt är "bättre".

Anonym sa...

Titta på dig själv min kära kolumnen. Du har taskig kvinnosyn, just du, och du borde förstå varför!!

Eler har varenda hjärncell sprungit iväg?

mr. kolumnen sa...

Till "snackar inte skit".

Jag är medveten om att jag har taskig kvinnosyn. Idag när jag googlade på "taskig kvinnosyn" kom min sida upp som nummer tre. Jag är en dålig människa som inte borde få finnas och jag skall genast gå och bikta mig och be om förlåtelse

Anonym sa...

Bikta dig? Har du inte konverterat till muslim? Eller var det bara för att få krypa på som du sålde din själ,"en manlig hora?"