onsdag, september 01, 2004

Filosofiska grubblerier

Alla företeelser, varje begrepp som vi kan bilda är det andras negation. De bildar ett par, en tes och antites. Syntesen är dock alltid något mer.

Exempel: orden ”kärlek”, ”hat” har ett ursprung i syntesen ”likgiltighet”, men den fulla sanningen kan inte förstås förrän nuet blir historia då tillvaron är teleologisk och ”ingenting kommer av ingenting”.

Sanningen är alltså transcendent och livet är i konsekvens att förakta, och leder enbart till alienation.

--------------------------------------------

SMS imorse från Helen ”Har ingen lust att ”kno” med alla dina andra kvinnor. Vänd dig till dem om du vill ha tröst och sällskap”

Utan att anlägga allt för metafysiska aspekter synes det ställt utom tvivel att hon agerar på ett utomordentligt ambivalent sätt. Kanske är det resultatet av emancipation, kanske diametralt den styrning hon utan att reflektera utsätts för. Jag finner i vart fall en diskrepans i beteendet gentemot mig, men det är klart, Minervas uggla börjar att flyga först när skymningen faller på.

Nu är det inte längre svårt att se kausaliteten. Det anmärkningsvärda är snarare att jag varit blind så länge. Fortsätt att petrifiera rådande ordning, själv intar jag attityden laissez-faire.

---------------------------------------

Snedvrida uppfattningar om livet möter man överallt. Nåväl, återkommer till det.

Visst har jag bestämt mig för att flytta. Till Thailand. Jag skall det. Anledningen är att det är något med atmosfären där som får mig att må bra. Jag har rest runt i världen en hel del. Ingenstans har jag mått så bra som just i Thailand.

Det är inte ”någon tjej” som fått mig att må bra, jo, nu ljuger jag, visst har de kvinnorna där fått mig att må bra. Alltså måste jag var en bög, för killarna har fått mig på samma topphumör också. Jag glömmer inte Pook på förra resan och jag glömmer inte alla andra heller för den delen.

Trots allt är jag väl kanske en dum falang,

Jag snackade med min nuvarande lilla älskling, Helen, om detta, men jag antar att hon är rätt så frustrerad över det faktum att jag bestämt mig. Hon kan inte förmå att förstå att jag älskar henne, att en människa kan älska flera…

Jag vägrar att sticka under stol med detta längre Jag älskar flera kvinnor.

Alla på sitt sätt och utan en turordning som Helen påstår. Helen, Djoy, Dada, Theresia och Kooky. Utöver dem finns faktiskt några till men det är en annan historia

God natt allihop!

Inga kommentarer: