lördag, december 18, 1999

Spanien anno 1999 - Dag 4

Lordag 1999-12-18 kl 08.45 pa hotellet

Sa vaknade man da igen. Kanner mig ganska tom i huvudet. Tom och stressad eftersom jag inte har fatt ner sa ycket av uppsatsen annu, bara en sida medan detta svaller och svaller. Sa jag far val satta igang nu pa en gang. Jag far ata sedan framat 13-14-tiden. Sedan kan man ju alltid siesta lite.


Kl 10.50 pa hotellet

Nu ar i alla fall en full A4 klar med en massa snusforuftigheter vad galler det dar med barnets basta som jag haller pa och fordjupar mig i. Jag maste idag sticka ivag till det dar internetkafeet for att fa fram lite fler proppar ur Rixlex. Lite frasch lagtext hade nog ocksa varit bra, min lagbok ar fran 1977. Det har nu gatt c a 2 timmar sedan jag satte pa datorerna och jag borjar att bli rejalt hungrig men jag kor nog en stund till innan det blir dags att ata.

Jag far ta en liten paus nu for barnkonventioner och riksdagsbetankanden borjar nu att snurra runt lite val mycket i skallen pa mig.
Undrar vad Theresia gor en sadan har dag? Ligger i sin soffa? Segar? Hon kunde gott ligga har eller pa stranden medan jag jobbade. Inget blir nagonsin som man tankt sig. Undrar hur det ar med Teresa ocksa. Jag skall kopa nagot riktigt fint till henne. Tankte faktiskt att jag skulle kopa en negressbarbie till henne igar, det har ju blivit sa konstigt allt det har med negrer och vita, roda och gula. Hon far ju inte fa for sig att jag ar avigt installd till olika folkslag och framforallt skall ju inte hon praglas av nagra konstiga uppfattningar om rasrenhet. Jag vet inte vad hon har fatt for sig i sin lilla hjarna men jag tror att det ar det att ordet neger ar ett skallsord for Sid (Annas lilla husneger). Det ar lika bra att avdramatisera det hela.

Har just pratat med Ann och meddelat mitt nya nummer utifall nagot akut skulle handa. Det kandes konstigt att prata med henne. Hon lat i alla fall glad och pigg.


Kl 12.00 pa hotellet

Ann ringde tillbaka ganska sa omgaende for att meddela att en av mina (som hon trodde flickvanner) bekanta har avlidit i en frontalkrock mellan tva fordon. Kleo, en mycket sot och skarpt tjej, dansbandsangerska, som vi, d v s jag och Ann traffade pa ett tag pa vag till Kopenhamn. Jag kande aldrig henne mer an sa men far val agna henne en tanke. Ma du vila i frid.

Nu skall jag hoppa in i duschen och sedan far det bli lite mat pa kinan. Darefter skall jag gora ett besok pa internetkafeet. Hmm, och nar skall jag hinna att bada? Stralande sol pa utsidan och en si sa dar 20 grader varmt


Kl 13.15 pa kinan igen!

Det ar dags att bryta vanorna har. Har ar det helt underbart vader ute och jag hamnar i nagot slags konstigt monster har med och gor precis samma saker varje dag. Det ar dags att vakna upp och borja att vara manniska, jag kan inte enbart leva harigenom. Det ar dessutom en konstig kansla som jag far infor det har med Theresia, det verkar inte som om jag betyder sa mycket for henne. Jag menar sa har: sa fort Ann fick reda pa mitt nummer har i Spanien sa horde hon av sig, kanske mest for att forvissa sig om att jag verkligen var har men anda. Det var skont att hora telefonen ringa och att kanna att nagon bryr sig, medan det i Theresias fall kanns som om jag kor huvudet i vaggen hela tiden. Jag vill, vill och vill men det kommer ingen respons "what so ever". Vad skall jag gora. Det blir inget mera Ann, det saknas helt enkelt forutsattningar och det verkar inte att bli nagot Theresia heller. Ar det lika bra att glomma allt? Ga ut har och bara ge garnet? Det finns gott om manniskor som inget hellre vill an att bli pasatta, fa lite "karlek" for stunden, att glomma det dar trista. Skall jag ocksa glomma allt och stryka ett strack aver allt och ga vidare? Det ar snart millenieskifte, nog for att det bara handlar om nagon slags sifferfixering men det ar ocksa stort och visst ar det sa att jag vill tillbringa ett sadant ogonblick med mina nara och kara (nara-och-kara-uttrycket i brist pa det som kan kallas for familj), for visst hade jag garna sett..... Skit ocksa, Ann satter griller i huvudet pa mig sa fort hon hor av sig. Vad ar det med denna tjej. Sa mycket ont som hon har gjort mig och anda har hon en sadan inverkan pa mig.

Jag far helt enkelt bara ge fasen i allt, glomma allt. Ann gar inte, det ar definitivt, jag ma sedan kanna eller ej och hon ma satta griller i huvudet pa mig men det ar kart. Det blir inte Ann och darfor far jag aldrig forsatta mig i detta helvete som hon satte mig i av rent egoistiska skal och utan nagon som hels tanke pa vare sig mig eller Teresa. A andra sidan gar inte Theresia heller, tror jag, vad vet jag, hon sager ju aldrig nagot. Visst tycker jag att hon ar en jattegoo tjej, visst tycker jag att hon ar snygg, visst saknar jag henne, men jag vet ju inte ens vad hon kanner infor mig. Hon sager aldrig nagot. Fast a andra sidan, maste allt sagas, ar inte handlingar nog? Jag menar sa har, det kan for vissa manniskor vara valdigt svart att pressa fram just de sma orden som jag vill hora, "Jag alskar dig", jag vet, jag var likadan med manga innan jag mer eller mindre borjade att missbruka orden. Missbruka var mycket sagt men de kommer lattare nu an forr.

Jag vet inte, jag antar att jag far anlagga den juridiska metoden pa det hela. 1, 2, 3 osv. Forsoka komma fram till nagot slags resultat genom ett sadant forfarade. Vad det nu skulle hjalpa mig. Jag tror helt enkelt att jag far glomma allt vad kanslor heter och borja att se krasst pa vad folk gor och inte gor.

Nu skall jag ga ner till havet som jag annu inte har sett, sedan till internetkafeet och forsoka att jobba vidare. Det kanns j-gt segt allt det har.


Kl 15.40 pa playan

Stralande sol, varmt men blasigt. Jag sitter har med bar overkropp och bara njuter. Det ar nagot speciellt med havet, detta brus och denna oandlighet. Det ar nagot sa stort att se. Jag mar genast mycket battre och ett stort leende sprider sig over mitt ansikte. En kansla av frid och frihet infinner sig.

Men nagot kom just och storde denna stund av underbar upplevelse, av en stunds lycka. Det finns manniskor har, kara och foralskade, som strosar omkring, hand i hand langs denna enorma ocean. Jag far kanske ocksa leta reda pa nagon att bara skaffa nagra lyckliga stunder med. En snabb foralskelse och sedan bara glomma allt, istallet for att ga har och grubbla.

Det ar i vart fall helt underbart att hora detta hav brusa och sitta har i varmen mitt i december. Det ar banne mig vart mycket. Valdigt valdigt mycket och speciellt som jag nu hart att det ar stormvarning och "drivis" hemma i Gateborg. Stackars manniskor som aldrig nagonsin kommer ivag fran detta inrutade och trakiga liv. Som inte har nagra visioner (tanker pa den dar f d vannen Pebbe, tanker pa Ann vars framsta mal ar att skaffa hasch for dagen). Jag sager bara: stackare och fattar samtidigt att jag trots allt ar ganska gott lottad. Det ar inte alla farunnat att uppleva detta.


Kl 16.40 pa playan fortfarande

Har just pratat med Jerker. Han sitter hemma och har fortfarande inte kunnat att betala sin elrakning. Dar sitter han alltsa i sin lagenhet med tjugo stearinjus och har haft det sa i tva eller tre veckor nu. Utanfor fonstret ar det svinkallt och ruggigt i storsta allmanhet. M a o jag har det jakligt gott har tots alla mina hjarnspoken. Jag skall nu ga ivag till det ovan namnda internetcafe som jag besokte pa vagen hit, men de hade stangt, siesta, vad jag nu skall gora dar. Far val maila lite i storsta alllmanhet och farsoka att ladda ner fran Rixlex.


Kl 17.20 pa baren utanfor internetkafeet

Sa var det stangt. Skulle oppna kl 17 men de har fortfatnde inte kommit, nu kom de si sa dar en tjugo minuter sena Jag far val ata upp min hamburgare och ga in och kolla hur laget ligger.


Kl 20.30 pa hotellet

Det bor tre skitsnygga negresser alldeles intill mig. Saken ar den att vi har gemensam dusch har och de kommer alltid och duschar samtidigt som jag. Alltsa att bara se dessa morka kroppa komma insvepta i vita hanndukar och sedan se dem ta av sig, hmmm. Mycket frustrerande. Fy fan vad jag ar kat nu. Jag skulle bara kunna att hoppa pa nagon av dem pa en gang nu. Helst alla tre pa samma gang och bara knulla hejdlost. De har j-a sexiga rumpor speciellt i den aldern som dessa ar, inte mer an 18 ar. De putar s a s utat i stallet som de vitas pa bredden. Usch, nu far jag ga a lagga mig.


Kl 01.30 pa hotellet

Gick och lade mig det var precis vad jag gjorde. Somnade sa sott med kuken i naven. Och vaknade av att det lat som om nagon skrek pa utsidan, oppnar fonstret och det ar ett jakla liv ute. Gar ner till receptionen och far hora att det pagar en jattekonsert fran kl 23.00 till 0700. Sa det ser ut som om jag skulle mer eller mindre vara tvungen att ga ut idag. Det gar namligen inte att sova i det har ovasendet, de maste vara alldeles har i narheten och spela. Det blir val lagom att sticka ivag sa dar om en timma. Lika bra det, for det borjar att kannas patetiskt att alta detta vidare.

Inga kommentarer: