lördag, juni 30, 2012

Svenska justitiemord, del 1


Sverige påstår sig vara en rättsstat och vi svenskar  slår oss ofta  för bröstet. Vi har ju ett fungerande samhälle utan rättsröta och korruption. Sådana som Julian Assange är bara ute efter att skada Sverige, att få oss att framstå som en bananrepublik. Här i Sverige döms man av en opartisk domstol, avtjänar sitt straff och försätts sedan på fri fot. Eller?

Ett av de mer upprörande fallen är det med Kader Becheref. Han dömdes till tre års fängelse och 10 års utvisning för våldtäkt, sexuellt ofredande, olaga hot mm. 2008 hade han avtjänat sitt fängelsestraff men han släpps ändå inte fri. Anledningen är att Marocko där han är medborgare, och som han flytt ifrån, vägrar att ta tillbaka honom.

I september 2008 var alltså hans fängelsestraff slut och sedan dess är han formellt inte intagen i anstalt - han är förvarstagen enligt beslut av polisen.

– Jag har inga rättigheter. I snart fyra år har jag hållits inlåst, nästan hela tiden i isoleringscell, utan att jag har gjort något. Det enda jag vill är att bli fri, säger han.

Han säger att det är påfrestande, att sitta inlåst dygnet runt, dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år.

– Jag mår psykiskt dåligt, men vem skulle inte göra det av att vara inlåst? Jag har inga känslor kvar.

Flera gånger har Kader Bencheref överklagat förvarsbeslutet, men fått avslag varje gång.

– De måste respektera lagen. Det här är som Guantanamo. Straffet har jag suttit av för länge sedan. Det som de gör nu är att stjäla mitt liv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man undrar ju hur offret mår? Om gärningsmannen har dömts till 3 år och utvisning så lär det vara så att offrets liv för all framtid är förstört.

Om inte ens Marocko vill ta hem honom så lär han vara en filur som ingen jäkla människa ska tycka synd om. Även du Wojlan måste förstå att vissa gärningar kan man inte göra ogjorda och man får ta konsekvenserna. Offret fick naturligtvis göra det i det här fallet.

Att du ska hålla på och försöka försvara blattar som våldtar och skändar...neee. usch och fy! Punkt!

Ut med sådant pack!

Ja visst jag är inte PK - men det är inte du heller. Dessa kulturberikare kan vi faktiskt avvara!

Estelle

mr. kolumnen sa...

Om Sverige skall kalla sig en rättsstat kan man inte hålla människor inlåsta och isolerade i 4 år utan misstanke om brott. Det är ren tortyr. Han har avtjänat sitt straff och skall släppas fri i avvaktan på utvisning. That’s it.