onsdag, januari 23, 2008

Thai kvalité



Så skulle mackan se ut


En svensk elektrikers mardröm

2 kommentarer:

ehja sa...

I-landsproblem i ett U-land!

mr. kolumnen sa...

Möjligt. Men ett U-land kan aldrig bli ett I-land utan en infrastruktur och ett kvalitetsmedvetande. Jag tackar och bugar eftersom en av mina verksamheter är just att kvalitetskonsultera. De förlorar nämligen kunder och därmed pengar på den bristande kvalitén och är det något Thailändarna är känsliga för så är det pengar.

Låt mig ge dig ett annat dagsfärskt exempel på tal om infrastruktur. Jag köpte mitt bredband för tre månader sedan. Det var det snabbaste som gick att uppbringa här till rimligt pris, 2mbs. Jag jublade, äntligen kunde jag se på video och lyssna på radio. Nu tre månader senare har företaget sålt många abonnemang men inte tänkt på att det kanske blir trångt på linan. Mitt Internet saggar som värsta modemuppkopplingen under dagtid. De utlovade 2mbs är nere på 56kbs om det ens fungerar. Det medan det i grannländerna (också U-länder) går snabbt som attan. Malaysien har tex 36mbs för samma pris som Thailand.

Ulandsproblem? Knappast. Problemet är i så fall bristande medvetenhet om kvaliténs betydelse och bristande framförhållning