söndag, februari 11, 2007

Ungdomars förebilder


Vilka är egentligen ungdomars förebilder idag? Det är för mig svårt att förstå vad det är för nöje i detta att rockbandet ovan misshandlas och skär sig med rakblad. Ungdomarna tycker att det är ”fett cool” (det heter inte häftigt och tufft längre). http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,995814,00.html

”Det är inte lätt att vara ung i dagens förvirrade värld”. När man säger så tänker de flesta, i varje fall de flesta ungdomar, aha – en lastgammal gubbtjyv som fattar noll. Med all rätta, för faktum är att det aldrig har varit lätt att vara ung och var tid har haft sina bekymmer. Jag blir ändå något brydd när sådant ovan sker inför knappt byxmyndig publik

Jag skulle kunna rabbla ett antal exempel och ondgöra mig över lättillgänglig avancerad porr på Internet, Big Brother, sexism, språkbruk och så vidare. Jag nöjer mig att konstatera att det inte kan vara lätt att leva upp till förebilderna och att de kanske inte alltid är så föredömliga.

Men hos ungdomar har det alltid funnits ett behov av revolt och frigörelse från normer. Förebilderna har växlat genom tiderna. När jag var i skolådern hade vi punken, det ansågs då vara det värsta, idag är det kult, på femtiotalet förfasade människor sig över Elvis. Helt klart är dock att gränserna skjuts fram hela tiden.

Länk
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,995814,00.html

Inga kommentarer: