tisdag, juli 25, 2000

Liseberg en varm sommardag

Att gå på Liseberg en av de få soliga dagar denna sommar var inte direkt någon hit. På fyra timmar hade jag och min dotter hunnit att åka ungefär lika många attraktioner innan vi gav upp och åkte hem. Resten av tiden tillbringade vi nämligen i köer. Liseberg var på ren göteborgska "knökat".

Det är några frågor som jag ställer mig när det ser ut så här, nämligen alla dessa människor som köper ett s k åkpass, alltså att man för c a 250 kr kan åka så mycket som man vill. Fick de valuta för sina pengar? Knappast. Borde inte Liseberg ta ett större ansvar för att besökarna trivs. Borde man inte informera om väntetiderna? Det kan inte vara meningen att man skall behöva att vänta i närmare en timme för att sedan åka en attraktion några få minuter. Skall man verkligen släppa in så många människor på samma gång? Hur skulle en utrymning fungera om något oväntat hände? Hur mår deras personal vid en sådan arbetsbelastning.

Det borde finnas ett intresse hos Lisebergs ledning av detta och inte enbart ett cyniskt pengasug. Det luktar girighet och kortsiktiga intressen och det kommer i längden att slå tillbaka. Det finns ett mycket enkelt sätt att komma tillrätta med detta, nämligen att bestämma maxantalet besökare.

Jag har personligen besökt ställen som drar till sig ett stort intresse, t ex Alcatraz i SF. Visserligen fick jag vänta ett par dagar innan jag fick komma dit men å andra sidan fungerade allt.

Inga kommentarer: